W drugiej połowie 2020 r. pierwsze autobusy demonstracyjne MAN Lion’s City 18 E pojawią się na ulicach Barcelony i Kolonii. To będzie ich debiut w ruchu liniowym. Nowy, elektryczny, przegubowy MAN ma długość 18 m i może przewozić do 120 pasażerów.

 

 

MAN Truck & Bus dostarczy w tym roku w ramach eMobility-Roadmap flotę piętnastu elektrycznych autobusów demonstracyjnych, które będą testowane w praktyce u klientów w pięciu krajach europejskich. Wśród 15 pojazdów testowych znajdują się dwa nowe autobusy MAN Lion’s City 18 E, których premiera w ruchu liniowym będzie miała miejsce na ulicach Barcelony i Kolonii. Sprzedaż nowego elektrycznego autobusu przegubowego rozpoczęła się już w kwietniu.

– Nowy elektryczny autobus MAN Lion’s City 18 E o długości 18 metrów jest idealnym rozwiązaniem dla wszystkich przedsiębiorstw zainteresowanych flotą autobusów miejskich napędzanych wyłącznie elektrycznie, a zatem lokalnie bezemisyjnych, które mogą przewozić wielu pasażerów – podkreśla Rudi Kuchta, dyrektor działu autobusowego MAN Truck & Bus.

Niezbędną w ruchu miejskim moc zapewniają dwa centralne silniki elektryczne umieszczone przy drugiej i trzeciej osi. W porównaniu z silnikami elektrycznymi w piastach kół są łatwiej dostępne i mają prostszą konstrukcję, co zapewnia operatorowi wygodę podczas przeglądów i konserwacji oraz korzystny całkowity koszt użytkowania (TCO). Dwie napędzane, elektronicznie zsynchronizowane osie mają ponadto korzystny wpływ na zachowanie autobusu przegubowego podczas jazdy, zwiększając jego stabilność. Moment obrotowy dostarczany do każdej z osi jest dopasowywany do bieżącej sytuacji, co podnosi bezpieczeństwo jazdy i zapobiega złożeniu członów nadwozia (tzw. „scyzorykowi”).

Napęd na dwie osie zwiększa także możliwość maksymalnego odzysku energii podczas hamowania.

– Dzięki poprawie rekuperacji elektryczny autobus przegubowy jest bardzo efektywny, niezależnie od stylu jazdy i topografii – mówi Kuchta. W pełni elektryczny układ napędowy zastosowany w MAN-ie Lion’s City 18 E zapewnia moc od 320 kW do maksymalnie 480 kW. Niezbędna do tego energia dostarczana jest przez modułowe akumulatory o pojemności do 640 kWh. MAN zastosował produkowane w ramach koncernu akumulatory litowo-jonowe typu NMC. Dzięki zoptymalizowanemu pod kątem specyfiki autobusów miejskich inteligentnemu zarządzaniu temperaturą, dyspozycyjność pojazdu jest wysoka niezależnie od temperatury otoczenia. MAN Lion’s City 18 E zapewnia w całym okresie „życia” akumulatorów zasięg 200 km, a w korzystnych warunkach nawet do 270 km.

Osiem pakietów akumulatorów umieszczonych jest na dachu autobusu. Są łatwo dostępne przy serwisowaniu. Ładowane są w zajezdni przez złącze CCS (Combined Charging System). Przy przeciętnej mocy ładowania wynoszącej 100 kW i maksymalnej mocy do 150 kW autobus przegubowy zostaje całkowicie naładowany w niespełna cztery godziny.

Zastosowanie napędu elektrycznego ma także wpływ na aranżację wnętrza pojazdu. Dodatkowe wolne miejsce miejscu komory silnika spalinowego umożliwiło projektantom optymalne zaprojektowanie tyłu pojazdu.

– Możliwość tę wykorzystaliśmy w pełni. Docenione wcześniej przez pasażerów 12-metrowego autobusu pojedynczego lepsze warunki oświetlenia i cztery dodatkowe miejsca siedzące z tyłu znalazły się także w autobusie przegubowym, zwiększając komfort jazdy i zapewniając miłą atmosferę w pojeździe – mówi Rudi Kuchta. Przegubowy autobus Lion’s City E o długości 18 metrów może pomieścić 120 pasażerów, gdyż dzięki zastosowaniu alternatywnych napędów dopuszczalna masa całkowita mogła być zwiększona do 30 ton.

Wzrok przyciąga styl nadwozia. Jury międzynarodowego konkursu iF International Forum Design przyznało w tym roku elektrycznemu auto-busowi MAN nagrodę iF Gold Award w kategorii „Automobi-le/Vehicle/Bike”.

– MAN Lion’s City E uzupełnia naszą nową rodzinę autobusów miejskich o bezemisyjny wariant nagrodzony za wzornictwo. Cieszymy się, że możemy teraz zaproponować wszystkim operatorom i miastom bardzo wydajną i przyciągającą wzrok 18-metrową wersję autobusu elektrycznego, przeznaczoną głównie do obsługi połączeń liniowych o dużym natężeniu ruchu – mówi Rudi Kuchta.

 

MAN eMobility-Roadmap

W grudniu 2019 r. firma MAN Truck & Bus przekazała dwa pierwsze autobusy elektryczne o długości 12 metrów spółkom transportowym Hamburger Hochbahn AG i Verkehrsbetriebe Hamburg-Holstein GmbH do obsługi połączeń liniowych w hanzeatyckim mieście Hamburg. W tym roku w ramach eMobility-Roadmap testowanych będzie w praktyce ko-lejnych 13 autobusów demonstracyjnych. Flota demonstracyjna autobusów elektrycznych obejmująca w sumie 15 pojazdów pojawi się w 2020 r. u klientów w pięciu państwach europejskich (Niemcy, Hiszpania, Luksemburg, Belgia, Francja). W ramach tego projektu firma MAN przekaże elektryczny autobus przegubowy o długości 18 m do testów zakładom komunikacji VerkehrsBetriebe AG (KVB) w Kolonii i hiszpańskiemu operatorowi Transports Metropolitans de Barcelona (TMB). Pierwsze produkowane seryjnie autobusy MAN Lion’s City E w wersji 12-metrowej mają być dostarczone klientom w czwartym kwartale 2020 r. Rozpoczęcie jego produkcji seryjnej wersji przegubowej planowane jest na pierwsze półrocze 2021.