Czy inteligentne opony i autonomiczne pojazdy zastąpią kierowców? Czy Polacy są gotowi na rozwój współdzielonej mobilności? Na te i inne pytania dotyczące prognozowanych trendów w obszarze motoryzacji odpowiadali eksperci, biorący udział w konferencji zorganizowanej przez Goodyear w Warszawie. Spotkaniu towarzyszyła polska premiera opon znanych dotychczas jedynie uczestnikom tegorocznych Międzynarodowych Targów Motoryzacyjnych w Genewie: wspieranej przez sztuczną inteligencję Goodyear Oxygene z mchem rosnącym na ścianie bocznej, EfficientGrip Performance z technologią Electric Drive oraz inteligentnej Eagle F1 Asymetric 3.

Przez 120 lat istnienia firmy, Goodyear wspiera rozwój nowych form mobilności. W kolejnych latach koncern zamierza skoncentrować działania na czterech kluczowych obszarach, które określa mianem F.A.C.E., czyli: floty, autonomiczne pojazdy i połączone z internetem oraz auta elektryczne.

Według szacunków do 2050 roku większość ludności świata będzie mieszkać w miastach, co będzie się wiązało ze znacznym obciążeniem sieci transportowych, ale także środowiska. Bardziej inteligentna, ekologiczna infrastruktura komunikacyjna będzie zatem kluczowym elementem do rozwiązywania najpilniejszych wyzwań związanych z miejską motoryzacją i rozwojem. Produkty, takie jak Oxygene, wyposażone w sztuczną inteligencję i system komunikacji światłem widzialnym – LiFi – które umożliwiają łączenie się opony z Internetem Rzeczy, komunikację z innymi pojazdami (V2V) i infrastrukturą (V2I) oraz wymianę danych, wydają się rozwiązaniem problemów motoryzacji przyszłości. Ogromne znaczenie dla miejskiej motoryzacji jutra może mieć też zdolność opony koncepcyjnej Goodyear do oczyszczania powietrza. Bieżnik ogumienia Oxygene wychwytuje wilgoć z nawierzchni i wchłania dwutlenek węgla z powietrza, którym odżywia się mech rosnący w ścianie bocznej. Proces fotosyntezy powoduje uwalnianie tlenu. Co więcej, Oxygene wykorzystuje energię wygenerowaną przez fotosyntezę do zasilania elektroniki, w tym czujników, procesora sztucznej inteligencji oraz paska świetlnego w ścianie bocznej opony, który zmienia kolory, ostrzegając użytkowników drogi o pieszych i manewrach pojazdu, takich jak zmiana pasa czy hamowanie.

„Zastosowanie sztucznej inteligencji (AI) pozwala na łączenie różnych dziedzin w jedną całość. Można powiedzieć, że sztuczna inteligencja nabiera holistycznego charakteru, tzn. coraz więcej modułów – jak sensoryka, uczenie maszynowe – jest łączonych w jednym projekcie w systemy kontekstowe, które pozwalają na lepsze dostosowanie się produktu do warunków zewnętrznych. Ten trend jest coraz bardziej widoczny w medycynie, finansach, ale prym w tym wiedzie motoryzacja. Opona Goodyear Oxygene doskonale wpisuje się w cykl tych przemian”komentuje dr Aleksandra Przegalińska, futurolog, ekspert ds. sztucznej inteligencji.

Z myślą o przyszłości bliższej i dalszej
Prototyp EfficientGrip Performance z technologią Electric Drive, który ma szansę pojawić się na drogach już w przyszłym roku, został opracowany z myślą o rozwijającym się rynku pojazdów elektrycznych. Dzięki rzeźbie bieżnika oferuje użytkownikom dłuższe przebiegi, ale także cichszą i bardziej komfortową jazdę. Konstrukcja o dużej nośności gwarantuje większą trwałość opony, ale także wysokie osiągi i niższe opory toczenia, co przekłada się na dłuższy zasięg pojazdów.

Z kolei Eagle F1 Asymetric 3, wyposażona w kompletny system czujników i algorytmy pracujące w chmurze, została opracowana z myślą o flotach. Prototyp inteligentnej opony Goodyear umożliwia stałą łączność i współdzielenie danych w czasie rzeczywistym. Czujniki w inteligentnym ogumieniu Goodyear zbierają dane z pojazdu oraz źródeł zewnętrznych i w czasie rzeczywistym dostarczają je do specjalnych algorytmów, opracowanych przez inżynierów firmy. Dzięki tym algorytmom, informacje o oponie i jej statusie – w tym stopniu zużycia, temperaturze i ciśnieniu – są stale uaktualniane i współdzielone z operatorem floty.

Czy konsumenci są gotowi na nadchodzącą rewolucję w motoryzacji? Zdaniem Katarzy Panek, z firmy Panek S.A., świadczącej usługi car-sharing, widać dużą zmianę w podejściu nie tylko polskiego społeczeństwa. „Jesteśmy świadkiem przemian, które rozgrywają się na naszych oczach każdego dnia. Dwa lata temu o naszej usłudze mówiliśmy, że jest rewolucyjna, dziś jest normalna, dla wielu osób codzienna. Polskie społeczeństwo jest gotowe na zmiany, doskonale potrafi się do nich dostosować, mało tego, jesteśmy jednym z najbardziej kreatywnych narodów w Europie”.