Obsługa różnych prac przez cały rok za pomocą tylko jednego pojazdu – oto uniwersalny Unimog. Zarówno w gminach, jak i w przedsiębiorstwach świadczących usługi rolnicze na rzecz innych firm może on realizować najróżniejsze zadania, takie jak np. pielęgnacja terenów zielonych, zimowe utrzymanie dróg czy też utrzymanie czystości na drogach. Unimog ma wszystko, co potrzebne do niezawodnej, całorocznej eksploatacji: mocne silniki Euro VI, przemyślany układ przeniesienia mocy na koła oraz do napędu narzędzi, ale także znakomite właściwości jezdne poza utwardzonymi drogami. Oprócz tego Unimog może się też porusza po autostradach, co pozwala na łatwe i komfortowe pokonywanie dłuższych dystansów pomiędzy miejscami zastosowania.

Unimog U 218 to szczególnie ekonomiczny model podstawowy, skrojony na potrzeby mniejszych miast i gmin, które szukają wąskiego i zwrotnego pojazdu wielozadaniowego. Jego szerokość wynosi jedynie 2,15 m. Nadzwyczaj kompaktowy typoszereg 200 na targach IFAT 2018 reprezentuje model Unimog U 218, wyposażony w przednią zamiatarkę oraz zabudowę hakową. Konstrukcja kabiny zapewnia szczególnie komfortowy wgląd w obszar roboczy. Dzięki elastycznemu systemowi kontenerów rolkowych Unimog poradzi sobie z niemal każdym zadaniem transportowym. Załadunek i rozładunek maszyn oraz materiałów jest wówczas szczególnie prosty.

W przypadku tego modelu rozstaw osi został zwiększony do 3600 mm, co zapewnia dużą pojemność transportową. Standaryzowane i znormalizowane złącza umożliwiają szybki i prosty montaż urządzeń (narzędzi) oraz znacząco przyspieszają ich wymianę. Dzięki temu Unimog U 218 może by szybko i sprawnie wykorzystany do innych zadań. Do obsługi i sterowania nawet kilkoma urządzeniami służy przy tym wygodny wielofunkcyjny joystick. Unimog U 218 oferuje wszystko, co jest potrzebne do sprawnej realizacji zadań komunalnych. Oprócz kompaktowej bryły i atrakcyjnego stosunku ceny do możliwości przekonuje również bezpieczeństwem, wydajnością i niezawodnością.

Zielone pomaga pomarańczowemu:Unimog U 530 „Dual Use”

Innymi atutami wyróżnia się z kolei Unimog U 530 w wersji rolniczej, którego Mercedes-Benz promuje pod hasłem „Zielone pomaga pomarańczowemu”. U 530 osiąga moc 300 KM i jest topowym modelem wśród nośników narzędzi Unimog, spełniającym najwyższe standardy. Test eksploatacyjny według DLG PowerMix jednoznacznie dowodzi, że zastosowanie Unimoga U 530 do zadań transportowych skutkuje zmniejszeniem zapotrzebowania na paliwo o nawet 22 procent (punkt odniesienia: sprawozdanie z badań DLG 6392). Model ten dobrze sprawdza się w konfiguracji „dual use” również w przedsiębiorstwach świadczących usługi rolnicze. Przedni wysięgnik umożliwia pielęgnację roślin, a automatyczny rozsiewacz skuteczne zwalczanie gołoledzi w ramach zimowego utrzymania dróg.

Do napędu urządzeń (narzędzi) służą między innymi przedni i tylny wałek odbioru mocy, a także szczególnie wydajny układ hydrauliczny Load Sensing, przekazujący tylko moc rzeczywiście wymaganą przez odbiornik. Hydrostatyczną jazdę w trybie roboczym do prędkości 50 km/h zapewnia bezstopniowy napęd jezdny EasyDrive. Do pojazdów Unimog o oznaczeniach od U 423 do U 530 dostępny jest ponadto układ kierowniczy wszystkich kół, który redukuje i tak już małą średnicę zawracania o kolejne ok. 20 procent.Układ regulacji ciśnienia w oponach TireControl Plus, obsługiwany jest wygodnie z fotela kierowcy. Zapewnia on zwiększoną trakcję przy jednocześnie maksymalnej możliwej ochronie podłoża, co jest kluczowym atutem na przykład przy przejeżdżaniu po areałach rolniczych i ich obróbce.

Modele od U 527 do U 530 mogą być specjalnie wyposażone pod kątem dużych mas ciągniętych przyczep oraz nacisków na sprzęg do trzech ton. W połączeniu z homologacją LoF (rolniczo-leśną), o wydanie której posiadacz pojazdu może wnioskowa w odpowiednich urzędach i instytucjach, otwierają się dodatkowe korzyści praktyczne i finansowe. W przypadku homologacji jako ciągnik rolniczy/ciągnik-nośnik narzędzi opcjonalnie możliwa jest w Niemczech również norma emisji Euromot IV (dostępna do Unimoga U 423, U 429 i U 529) . Pojazdy z tą homologacją mogą by również wykorzystywane w gospodarce komunalnej. Tym samym Unimog spełnia normę emisji spalin obowiązującą dla traktorów. W opracowaniu jest europejska homologacja typu dla traktorów, która pozwoli na rejestrowanie Unimoga jako traktora również w innych europejskich krajach.

Portal internetowy dla partnerów Unimoga

Na nowym portalu dla partnerów Unimoga można się przekona o tym, jak ten pojazd harmonizuje z branżą kooperantów dostarczających urządzenia domontowywane i montowane w zabudowie. Mercedes-Benz Special Trucks zawiera z dostawcami urządzeń i zabudów specjalne umowy, dotyczące wymagań wobec ich produktów, a producenci są podzieleni na dwie grupy: „Unimog Partner” oraz wysoce wyspecjalizowany „Unimog Expert Partner”.

Na stronie internetowej użytkownicy znajdą praktyczną wyszukiwarkę, umożliwiającą odnalezienie żądanych kombinacji narzędzi dla Unimoga, przeznaczonych do najróżniejszych zastosowań. Portal jest przy tym przystosowany do oglądania zarówno na zwykłych komputerach typu desktop, jak i na tabletach czy smartfonach. Głównym celem nowego portalu dla partnerów Unimoga jest szczegółowy opis wszystkich dostępnych urządzeń domontowywanych oraz montowanych w zabudowie wraz ze zdjęciami i adresem kontaktowym producenta (= partnera Unimoga). Opisy dają dokładną informację o zaletach produktów oraz danych technicznych istotnych pod względem eksploatacyjnym.

Nowa przekładnia układu kierowniczego dla starszych Unimogów

W wielu zakładach – począwszy od zajezdni autobusowej, a skończywszy na firmie ogrodniczej – Unimog jest w codziennym użyciu. Dlatego ważna jest stała dostępność pierwszorzędnych części zamiennych. Marka Unimog stale pracuje nad ulepszeniem niezawodności zaopatrzenia w części zamienne. Technicy serwisowi w zakładzie Unimoga wciąż opracowują nowe modyfikacje starszych typoszeregów. Nie idą przy tym na żadne kompromisy w sprawach jakości. Ich najnowsze rozwiązanie: pakiet części, umożliwiający montaż aktualnej przekładni układu kierowniczego w starszych Unimogach z lat 80-tych i 90-tych.