Podczas Salonu Pojazdów Użytkowych IAA w Hanowerze Ford zaprezentował najnowszą generację Forda Transita o ładowności 2 ton. Jest to ogólnoświatowy debiut najinteligentniejszego i najbardziej wydajnego modelu w całej dotychczasowej historii Forda Transita.

Najnowszy Ford Transit charakteryzuje się większą ładownością oraz paletą unowocześnionych jednostek napędowych, które umożliwiają zmniejszenie zużycia paliwa nawet o 7 procent. Wśród nowych opcji napędu jest oferowany po raz pierwszy z tym segmencie łagodny układ napędowy (mild hybrid – mHEV), oparty na silniku Diesel, który charakteryzuje się spalaniem niższym o 3 procenty w porównaniu ze standardowym silnikiem wysokoprężnym. Natomiast w ruchu miejskim, wymagającym częstego zatrzymywania się i ruszania z miejsca, oszczędności mogą sięgać nawet 8 procent.

Nowy Transit został przy tym wyposażony w funkcje umożliwiające współpracę pojazdu z zewnętrznymi urządzeniami elektronicznym i połączenie z Internetem za pośrednictwem pokładowego modemu Ford PassConnect. Umożliwia on przedsiębiorcom i firmom flotowym znaczną poprawę wykorzystania pojazdów, przy jednoczesnej optymalizacji kosztów eksploatacji.

Niższe zużycie paliwa, większy wybór

Konstrukcja nowoczesnej jednostki wysokoprężnej Ford EcoBlue o pojemności 2,0-litrów została jeszcze bardziej zoptymalizowana w celu obniżenia zużycia paliwa, co może przynieść oszczędności rzędu nawet 7 procent, według fabrycznych danych Forda, opartych na pomiarach w cyklach jazdy w warunkach rzeczywistej eksploatacji. Zwiększenie ciśnienia wtrysku w układzie paliwowym do 2200 barów zapewnia bardziej efektywny przebieg spalania. W celu dalszego obniżenia tarcia współpracujących wewnętrznych elementów silnika, nowe stalowe tłoki mają płaszcze nieco cieńsze niż stosowane dotąd tłoki ze stopu aluminium. Pompa oleju o zmiennej wydajności umożliwia ograniczenie strat mocy dzięki dostosowaniu wydajności tłoczonego oleju do rzeczywistego zapotrzebowania w danej chwili.

Kolejne zmiany, które przyniosły zwiększenie efektywności, to wprowadzenie po raz pierwszy w 2-tonowej wersji Transita elektrycznego wspomagania kierownicy (EPAS); szeroko zakrojonego programu zmniejszania masy części i podzespołów, zastosowanie opon o obniżonych oporach tarcia oraz zmiany poprawiające aerodynamikę pojazdu. W wyposażeniu standardowym wszystkich wersji nadal oferowany jest układ Auto Start-Stop. Kierowca ma także do dyspozycji tryb jazdy oszczędnej, który na podstawie danych z pozycjonowania GPS przewiduje i podpowiada kierującemu, jak jechać, aby uzyskać dodatkowe oszczędności paliwa.

Zwiększona ładowność

Pod względem ładowności, najnowszy Ford Transit będzie zdecydowanie w czołówce modeli w swojej klasie. Stało się to możliwe dzięki obniżeniu masy pojazdu dosłownie w każdym obszarze – oszczędności te przełożyły się następnie na zwiększenie ładowności. Aby uzyskać mniejszą masę wielu części i podzespołów Transita, konstrukcję pojazdu zoptymalizowano z zastosowaniem systemów projektowania wspomaganego komputerowo, zapożyczonych z przemysłu lotniczego. Wśród rozwiązań zmniejszających ciężar pojazdu można wymienić nową pokrywę silnika, wykonaną ze stopu aluminium, zastosowanie stalowych obręczy kół o zróżnicowanej grubości, a także układ z pojedynczym tłumikiem, który zastępuje stosowany dotąd układ z dwoma tłumikami. Po raz pierwszy w konstrukcji ściany działowej we wnętrzu blachę stalową zastąpiono wytrzymałym tworzywem kompozytowym. Nowe, elektrycznie otwierane boczne drzwi załadunkowe wyraźnie ułatwiają pracę przy załadunku i rozładunku samochodu. Z tyłu pojazdu zamontowano dodatkowe oświetlenie, które ułatwia pracę w ciemnościach w okolicach tylnych drzwi załadunkowych.

W stronę mobilnego biura

W ramach strategii zmierzającej do coraz szerszego wyposażania wszystkich pojazdów użytkowych w systemy informacji i łączności, nowy Ford Transit może być dostarczony z pokładowym modemem FordPass Connect. System ten otwiera nowe możliwości poprawy wykorzystania floty pojazdów oraz optymalizacji kosztów ich eksploatacji dzięki nowym funkcjom telematyki (Ford Telematics) oraz transmisji i przetwarzania danych (Ford Data Services), które zostaną wprowadzone do oferty rynkowej w 2019 roku.

Pokładowy modem umożliwia także korzystanie z wielu funkcji dostępnych za pośrednictwem mobilnej aplikacji FordPass, co zdecydowanie ułatwia użytkowanie pojazdu i czyni eksploatację efektywniejszą i tańszą, zarówno z punktu widzenia kierowców, jak i właścicieli, czy operatorów flot pojazdów. Wśród innych nowoczesnych rozwiązań i funkcji należy wymienić także system informacji i rozrywki Ford SYNC 3, którym można sterować albo za pomocą prostych poleceń głosowych, albo przesuwając palcem po 8-calowym wyświetlaczu dotykowym. Z punktu widzenia operatorów ważny jest także system Ford MyKey, który pozwala szefowi floty zaprogramować kluczyk, aby ograniczyć kierowcy maksymalną prędkość jazdy i głośność systemu audio, a także włączyć na stałe działanie układów zwiększających bezpieczeństwo czynne.

Jeszcze więcej dla biznesu

Pod względem prowadzenia nowy Ford Transit praktycznie nie różni się od samochodu osobowego. Wygodę i komfort kierowcy dodatkowo zwiększa wprowadzenie wspomagania kierownicy EPAS, która dodatkowo pomaga zmniejszyć zmęczenie kierowcy, dzięki większej sile wspomagania podczas parkowania i manewrów z małą prędkością. Układ EPAS dodatkowo współpracuje z układami wspomagającymi kierowcę, takimi jak aktywny asystent parkowania (Active Park Assist) i system pomagający utrzymać pojazd na pasie ruchu (Lane-Keeping Aid).

Po raz pierwszy, kierowca Transita ma możliwość wyboru trybu jazdy w zależności od prędkości i warunków na drodze. Dostępne są: tryb „Eco”, tryb do jazdy na śliskiej nawierzchni, tryb „błoto/koleiny” w pojazdach z napędem na wszystkie koła oraz tryb holowania przyczepy. Ten ostatni zapewnia płynne przyrosty mocy podczas holowania dużych przyczep lub łodzi, gdy masa przyczepy przekracza masę własną samochodu.

Dążąc do dalszego ograniczenia stresu i zmęczenia towarzyszącego prowadzenia, a także w celu ograniczenia ryzyka lub uniknięcia skutków ewentualnych kolizji, wprowadzono liczne układy wspomagające pracę kierowcy. Nowością są również funkcje, które ułatwiają i czynią mniej uciążliwym manewrowanie, cofanie i parkowanie na ruchliwych ulicach lub parkingach, w dużym stopniu pozwalając uniknąć kosztownych stłuczek, wgnieceń, czy zadrapań lakieru.

Z zewnątrz, elegancko wystylizowane nadwozie nowego Forda Transita wyróżnia się nowym wlotem powietrza z trzema poprzeczkami oraz inaczej zaprojektowanym pasem dolnym. Przednie panele nadwozia wraz ze zderzakiem otrzymały nowy profil, dzięki któremu poprawiono aerodynamikę i uzyskano śmielszy wygląd przodu, z bardziej wyrazistymi powierzchniami, które są łatwiejsze w myciu. Bogatsze wersje wyposażeniowe otrzymują reflektory biksenonowe oraz światła LED do jazdy dziennej, których punkty świetlne układają się w charakterystyczny dla rodziny Transita wzór.

Podobnie jak najnowsza generacja modelu Transit Custom, również nowy Transit otrzymał zupełnie nowe, bardziej stylowe wnętrze, które jest zarazem bardziej praktyczne i bardziej komfortowe w użytkowaniu. Nowa tablica przyrządów została zaprojektowana z zmyślą o wygodzie kierowców, dla których samochód pełni także funkcję mobilnego biura. Przygotowano liczne schowki, z trzema otwartymi pojemnikami w górnej części deski rozdzielczej, jest też stacja dokująca do urządzeń zewnętrznych w wersjach z uboższym wyposażeniem, która pozwala na ustawienie telefonu komórkowego lub tabletu.

Dla coraz szerszej grupy odbiorców poszukujących bogato wyposażonej wersji Transita, odpowiadającej wymogom prowadzonej działalności biznesowej, przygotowano specjalną wersję „Limited”. Podobnie jak w przypadku aktualnie produkowanego modelu, nabywcy Transita mogą wybierać spośród ponad 450 wariantów podstawowych, w tym wersji z przednim lub tylnym napędem, bądź z napędem na obie osie. Zawrotna jest także liczba dostępnych wersji nadwozia zamkniętych oraz odmian podwozia z kabiną, łącznie z wprowadzoną niedawno specjalną wersją o nisko osadzonej ramie.