Elektryczny Mercedes-Benz eVito Tourer jest już dostępny w Polsce. Może być używany jako hotelowy shuttle bus, duża taksówka lub pojazd na potrzeby usług przewozów współdzielonych.

 

 

 

Nowy eVito Tourer wygląda jak Vito z silnikiem spalinowym. Jednak ma silnik elektryczny o mocy szczytowej 150 kW, który napędza przednie koła. Energia jest magazynowana w akumulatorze litowo-jonowym umieszczonym nisko pośrodku podwozia. Korzystnie wpływa to na właściwości jezdne samochodu. Maksymalne prędkości wynosi 160 km/h, a na życzenie nabywcy może zostać ograniczona do 140 km/h.

Mercedes-Benz eVito Tourer wyposażony został w chłodzoną wodą ładowarkę pokładową AC (OBC) o mocy 11 kW. Jest przygotowany do ładowania prądem przemiennym w domu lub w publicznych stacjach ładowania. Ładowanie odbywa się przez złącze CCS po lewej stronie przedniego zderzaka. Możliwe jest też ładowanie prądem stałym (DC). Dzięki maksymalnej mocy ładowania wynoszącej 110 kW na stacji szybkiego ładowania DC, eVito Tourera można naładować od 10 do 80% w ciągu około 45 minut. Akumulator o pojemności użytkowej 90 kWh umożliwia przejechanie 360 kilometrów.

Dzięki inteligentnej strategii działania Mercedes-Benz eVito Tourer ładuje się również podczas jazdy. W trybie wybiegu lub hamowania mechaniczny ruch obrotowy jest zamieniany na energię elektryczną i wykorzystywany do ładowania akumulatora wysokonapięciowego (rekuperacja). Kierowca ma na to duży wpływ – może w razie potrzeby regulować siłę rekuperacji za pomocą manetek przy kierownicy. Szczególnie wydajny i komfortowy styl jazdy zapewnia nowa funkcja w eVito Tourer: poziom rekuperacji D AUTO. Zgodnie z zasadą „Jedź przewidująco i oszczędzaj energię”, asystenci bezpieczeństwa współpracują wówczas ze sobą, wymieniając dane, a poziom rekuperacji jest dostosowywany do sytuacji drogowej w czasie rzeczywistym. Kierowca może ponadto wybrać jednym przyciskiem jeden z trzech programów jazdy, zyskując w ten sposób maksymalny komfort lub maksymalny zasięg.

Dzięki umieszczeniu akumulatora w podwoziu, w żaden sposób nie ogranicza on przestrzeni we wnętrzu.

Nową, bezemisyjną furgonetkę można zamówić w wersjach o dwóch długościach: 5140 milimetrów oraz 5370 milimetrów. Firmy taksówkarskie, a także te oferujące usługi przejazdów współdzielonych mają do dyspozycji szeroką gamę rozmieszczenia miejsc.

Dzięki dwóm kanapom z tyłu eVito Tourer staje się wygodnym pojazdem typu shuttle. Auto można wyposażyć maksymalnie w dziewięć foteli z możliwością ustawienia ich naprzeciw siebie. Nowy eVito Tourer jest produkowany w zakładzie w Vitorii w północnej Hiszpanii, gdzie powstają również Vito, Klasa V i EQV.

eVito Tourer ma wiele dodatkowych elementów wyposażenia, na przykład 17-calowe felgi i podgrzewany fotel kierowcy. Dostępne są również systemy podnoszące komfort i bezpieczeństwo jazdy. Po raz pierwszy, jako wyróżnik w tym segmencie, dla eVito Tourer dostępne jest także opcjonalnie z zawieszeniem pneumatycznym Airmatic. Cena eVito Tourer zaczyna się w Polsce od 310 990 zł z VAT.

 

Mercedes-Benz EQV 300 ekstra długi: elektryczny i inteligentny

Jednocześnie z eVito Tourerem rusza sprzedaż nowego EQV, którego będzie można zamawiać również w wersji ekstra długiej: 5370 mm. EQV to drugi model z rodziny EQ Mercedesa. Jest przeznaczony zarówno dla rodzin dbających o środowisko, jak i amatorów sportu, którzy muszą przewieźć więcej sprzętu, lub firm użytkujących pojazdy typu shuttle. Akumulator o użytecznej pojemności 90 kWh umożliwia przejechanie 353 kilometrów 2,3. Zachowując te same osiągi ekstra długi EQV oferuje jeszcze więcej miejsca dla pasażerów i bagażu przy maksymalnej pojemności bagażowej 1410 l.