Wydajny, ekonomiczny i elastyczny przez cały czas: w codziennej eksploatacji floty pojazdów z napędem elektrycznym są rozliczane według tych samych parametrów, co samochody z konwencjonalnymi napędami. Dzięki eVito, który pojawi się na rynku tuż po targach pojazdów użytkowych IAA 2018, Mercedes-Benz Vans udowadnia, że napędy elektryczne są konkurencyjne i, w zależności od zastosowania, opłacalne w utrzymaniu pod względem kosztów w stosunku do klasycznych silników spalinowych. Właśnie dlatego marka z trójramienną gwiazdą przyjęła nowe podejście od czasu wprowadzenia strategii eDrive@VANs – zastosowanie pojazdu jest teraz kluczowym czynnikiem, jeśli chodzi o wybór różnych opcji układu napędowego. Napęd elektryczny lub klasyczny silnik spalinowy ma być wybierany w zależności od tego, który z nich oferuje optymalne warunki wstępne dla określonego zastosowania. Gama napędów zostanie poszerzona w niedługim czasie o ogniwa paliwowe. Zalety tej technologii prezentuje pojazd koncepcyjny Sprinter F-CELL.

Aby umożliwić wejście w lokalną mobilność elektryczną o zerowej emisji różnym sektorom, w blokach startowych już czeka eSprinter. Jako drugi model po eVito, ten duży pojazd  swoją rynkową premierę będzie miał w przyszłym roku.

Sprawdź praktyczność elektrycznej floty dzięki aplikacji eVAN Ready

Wskaźnikiem pozytywnych opinii klientów jest między innymi szerokie zastosowanie aplikacji eVAN Ready, która umożliwia użytkownikom symulację online tego, jak modele z napędem elektrycznym sprawdziłyby się w ich flocie.

„Flota o zerowej emisji lokalnej, która wciąż spełnia wszystkie oczekiwania w zakresie codziennej użyteczności, elastyczności, niezawodności i oszczędności – eVito łączy te pozorne sprzeczności. Jesteśmy w czołówce, jeśli chodzi o rozwój w tej dziedzinie, wykorzystamy dynamikę i wejdziemy na rynek z eSprinterem, a w perspektywie średnioterminowej zaoferujemy napęd elektryczny w całej gamie pojazdów użytkowych. Chcemy, aby wybór wariantu napędowego był determinowany przez konkretne zastosowanie, a nie przez dostępność odpowiedniej klasy pojazdu”, mówi Volker Mornhinweg, szef Mercedes-Benz Vans.

Zasięg 150 kilometrów, ponowne pełne naładowanie w sześć godzin

Nowe eVito działa przede wszystkim w ruchu miejskim. Jednak jego zasięg i ładowność spełniają również wymagania handlowców i techników serwisowych. Zainstalowana bateria o mocy 41 kWh zapewnia zasięg około 150 kilometrów. Nawet gdy warunki są niekorzystne, klient nadal ma do dyspozycji 100 kilometrów. Po sześciu godzinach ładowania pełny zakres znów jest dostępny.

Napęd elektryczny generuje 84 kW i moment obrotowy do 300 Nm – w sam raz dla użytku miejskiego. Maksymalna prędkość może być uzależniona od zastosowania. Jeśli eVito jest użytkowany w dużej mierze w centrum miasta, maksymalna prędkość 80 km/h oszczędza energię i zwiększa zasięg. Alternatywnie można go skonfigurować na maksymalną prędkość do 120 km/h.

Tego średniej wielkości vana będzie można zamówić z jednym z dwóch dostępnych rozstawów osi. Wersja podstawowa ma całkowitą długość 5140 milimetrów i maksymalną ładowność 1073 kilogramy, co odpowiada mocy konwencjonalnie napędzanego Vito. Dłuższa wersja ma 5370 milimetrów. Jego duża przestrzeń ładunkowa zapewnia miejsce na nawet 1048 kg różnego rodzaju towarów i rzeczy. Maksymalna masa całkowita pojazdu wynosi 3200 kilogramów. Umiejscowienie akumulatorów zapewnia również doskonałą elastyczność, przy objętości ładunku od 6,0 do 6,6 m3 – znajdują się one pod pojazdem i w żaden sposób nie naruszają przestrzeni ładunkowej.

eSprinter ma wszystkie zalety pioniera segmentu

W przyszłym roku śladem eVito podąży eSprinter., który będzie początkowo oferowany jako furgon z wysokim dachem i masą całkowitą pojazdu 3500 kilogramów. Podobnie jak Sprinter z silnikiem spalinowym, maksymalna ładowność wynosi 10,5 m3.

Z baterią o mocy 55 kWh przewidywany zasięg wynosi około 150 kilometrów przy maksymalnej ładowności 900 kilogramów. Druga opcja akumulatora pozwala klientom ustawić inaczej priorytety w parametrach użytkowania. Trzy zespoły akumulatorowe o mocy 41 kWh zapewniają zasięg około 115 kilometrów. W zamian maksymalna ładowność wzrasta o około 140 kilogramów do około 1040 kilogramów.

Podobnie jak w przypadku podstawowego silnika wysokoprężnego, napęd elektryczny w eSprinterze wytwarza 84 kW i moment obrotowy do 300 Nm. Podobnie jak w eVito, maksymalna prędkość może być skonfigurowana w zależności od charakteru użytkowania – od maksymalnej prędkości 80 km/h do 120 km/h, jeśli wymagane jest więcej tempa.

Kreatywna współpraca z klientem prowadzi do rozwiązań sektorowych

Jednak strategia eDrive@VANs obejmuje nie tylko stworzenie elektrycznej gamy pojazdów, ale także opracowanie całościowego rozwiązania systemowego, dostosowanego do potrzeb klienta. Obejmuje to na przykład porady dotyczące doboru pojazdów, obsługę narzędzi, takich jak aplikacja eVAN Ready i ogólną analizę całkowitego kosztu posiadania. Krytyczne znaczenie dla potencjalnych użytkowników eVito i eSprintera ma również analiza warunków organizacyjnych i technicznych dostępnych w siedzibach klientów komercyjnych. Ostatecznie to integracja inteligentnie zaprojektowanej infrastruktury ładowania stanowi podstawę trwałej konkurencyjności i ochrony zasobów za pomocą floty handlowej.

Dwa przykłady uwzględnienia perspektywy klienta w opracowywaniu całościowych rozwiązań systemowych stanowią projekty prowadzone z firmami logistycznymi Hermes i Amazon Logistics. Partner współpracujący Hermes Niemcy wprowadza do użytku 1500 samochodów elektrycznych Mercedes-Benz. Integracja infrastruktury ładowania, a także zarządzanie ładowaniem, sterowane za pomocą oprogramowania, są również częścią projektu.

Z kolei Amazon Logistics do końca roku będzie posiadał 100 pojazdów eVito w swojej flocie, w oddziałach firmy w Bochum i Düsseldorfie. Amazon i Mercedes-Benz Vans współpracują z innymi partnerami nad koncepcją operatora dla oddziału w Bochum. Oprócz infrastruktury ładowania, obejmuje to zarządzanie przestrzenią parkingową i automatyczne przechwytywanie statusu pojazdu.

Usługi cyfrowe świadczone przez Mercedes PRO connect oferują rozwiązania pozwalające na ekologicznie efektywne zarządzanie flotą. Obejmują one zarządzanie serwisowaniem i konserwacją, a także analizę stylu jazdy, zoptymalizowaną komunikację między menedżerem floty a kierowcami oraz zdalną kontrolę takich parametrów jak zamknięte drzwi czy okna. Ponadto Mercedes-Benz Vans oferuje nową usługę zarządzania ładowaniem, która umożliwia również sprawdzenie poziomu naładowania akumulatorów każdego pojazdu.

Zarządzanie energią pojazdu – wyższa szkoła jazdy

Rozpoczynając od określenia rodzaju zastosowania dobór dokładnie dopasowanego pojazdu z napędem elektrycznym, należy wziąć pod uwagę całą flotę. Oznacza to również bardziej niż kiedykolwiek, że w obliczeniach należy uwzględnić współzależność różnych zmiennych. W niektórych sytuacjach najdłuższy możliwy zasięg i stosowanie udogodnień zwiększających komfort stoją w sprzeczności i muszą być uzależnione od konkretnego przypadku użycia. Ze względu na wydajność i oszczędność zasobów zarządzanie energią jest kluczową dyscypliną we wszystkich pojazdach Mercedes-Benz. Jednak w modelach elektrycznych jest to najważniejszy czynnik, „wyższa szkoła jazdy”.

Ogrzewanie siedzenia, sprawne zarządzanie ogrzewaniem w zimie lub korzystanie z klimatyzacji latem mają bezpośredni wpływ na poziom energii, a tym samym na zasięg. Ważnym czynnikiem jest tzw. pre-conditioning, wstępna klimatyzacja, która w zależności od temperatury zewnętrznej ogrzewa lub chłodzi wnętrze pojazdu przed uruchomieniem silnika. Nie tylko zwiększa to komfort kierowcy i pasażera, ale także obniża energię potrzebną do kontroli temperatury podczas jazdy, dzięki czemu skutecznie unika się skrajnego obciążenia.

Rekuperacja to kolejny sposób na zwiększenie zasięgu. Potencjalne oszczędności zależą w dużej mierze od zastosowania (w tym ładunku) i cyklu jazdy. Ta forma odzysku energii ujawnia swój pełny potencjał przede wszystkim w ruchu miejskim z wieloma fazami zwalniania. Dlatego eVito jest oferowane z trzema programami jazdy i czterema dalszymi fazami rekuperacji, które umożliwiają kierowcy uzyskiwanie najlepszych osiągów pojazdu przez cały czas w oparciu o różne parametry użytkowania i indywidualny styl jazdy.

Bez kompromisów w zakresie bezpieczeństwa i niezawodności

Mercedes-Benz Vans oferuje całodobową pomoc serwisową i kompleksową obsługę posprzedażną z odpowiednio przeszkolonym i wykwalifikowanym personelem serwisowym. W codziennej działalności związanej z zarządzaniem flotami ta jakość usług, w tym krótkie czasy konserwacji i naprawy, stanowią podstawę do minimalizacji przestojów. Sieć sprzedaży i serwisu zapewnia ekonomiczną i prostą eksploatację floty.