Przedstawiciele firmy Solaris Bus & Coach S.A. podpisali właśnie umowę na dostawę 3 autobusów elektrycznych do Włocławka. Tym samym Włocławek dołączy do grona polskich miast posiadających w swojej flocie zeroemisyjne pojazdy transportu publicznego. Realizacja kontraktu przewidziana jest jeszcze w tym roku. Wartość zamówienia to blisko 8,5 mln złotych.

Zamówione przez Urząd Miasta Włocławek autobusy Solaris Urbino 12 electric będą pierwszymi napędzanymi elektrycznie pojazdami transportu publicznego w tym mieście. Ekologiczną jazdę zapewnią baterie Solaris High Energy o pojemności 200 kWh oraz oś ze zintegrowanymi silnikami elektrycznymi o mocy 2×125 kW. Poza samymi pojazdami producent jest także odpowiedzialny za dostarczenie 4 wolnostojących ładowarek zajezdniowych. Autobusy przystosowane będą do ładowania baterii za pomogą złącza plug-in. Dodatkowo zostaną konstrukcyjnie przygotowane do montażu pantografów, które w przyszłości także będzie można używać do ładowania baterii.

Dwunastometrowe Urbino electric będą w pełni klimatyzowane. Zamawiający zdecydował się na hybrydowy system ogrzewania pojazdu z funkcją prekondycjonowania termicznego, który – w wymagającym sezonie jesienno-zimowym – przyczyni się do niższego zużycia energii, co z kolei przełoży się na zwiększenie zasięgu autobusu na jednym ładowaniu. Trzy sztuki Urbino 12 electric mają pojawić się na ulicach Włocławka w październiku 2019 roku.

Coraz więcej e-busów na polskich drogach

Podpisana umowa na dostawę 3 autobusów elektrycznych marki Solaris do Włocławka jest potwierdzeniem coraz większego zainteresowania ekologicznym transportem publicznym na rodzimym rynku. Włocławek jest 18. miastem w Polsce, które zdecydowało na zakup zeroemisyjnych pojazdów podpoznańskiego producenta, z czego w niektórych z nich tabor elektryczny stanowi znaczący procent całej floty (np. w Jaworznie jest to 40%). Liczba zamówionych w Polsce autobusów Urbino electric wynosi już blisko 150 sztuk.

Zwrot w stronę ekologicznej komunikacji miejskiej jest zauważalnym trendem w całej Europie, a niewątpliwe zalety autobusów elektrycznych, takie jak cicha i bardzo płynna jazda, a także brak emisji szkodliwych spalin do środowiska stanowią zachętę dla włodarzy miast i przewoźników miejskich. Według przewidywań UITP, w 2030 roku autobusy z napędem elektrycznym będą stanowiły blisko 50% wszystkich zamówień.