W kabinie Safe Human Interaction systemy wspomagania i automatyzacji jazdy komunikują się z kierowcą w sposób prosty i efektywny. Celem jest zwiększenie bezpieczeństwa pojazdu oraz komfortu.

„System ZF coPILOT wyposażony jest w sztuczną inteligencję, uniwersalny zestaw czujników, potężny komputer centralny ZF ProAI oraz platformę NVIDIA DRIVE, oferując w ten sposób funkcje jazdy i bezpieczeństwa, które przewyższają osiągi zwykłego systemu Level 2 do jazdy półautomatycznej. Pozwala nam to osiągnąć lepszą jakość jazdy półautomatycznej” – powiedział Torsten Gollewski, szef działu Autonomous Mobility Solutions w ZF.

Człowiek i maszyna wspólnie kontrolują pojazd w sposób intuicyjny i nie przeszkadzając sobie nawzajem. Fotel dostosowuje się automatycznie do różnych kierowców oraz do najróżniejszych sytuacji drogowych. Pojazd informuje o wykonywanych czynnościach sterowniczych w sposób jasny, jednoznaczny i transparentny. Dzięki inteligentnej funkcji wspomagania elektronicznego można również łatwo dokonać regulacji systemu.

Kierowca często nie wykorzystuje pełnego potencjału udogodnień w zakresie bezpieczeństwa i wygody, które można zrealizować dzięki zautomatyzowanym systemom sterującym, ponieważ nie w pełni rozumie, w jaki sposób one działają. Dzięki SHI Cockpit problem ten przestaje istnieć. „Nasz system naprawdę upraszcza scenariusze, w których kontrola nad pojazdem jest przekazywana między człowiekiem a maszyną” – mówi Uwe Class, dyrektor obszaru Safe Mobility Systems w dziale Zaawansowanych Technologii ZF. „Co więcej, kierowca w każdej chwili wie, jaki tryb jazdy jest aktywny w danym momencie. Zwiększa to znacznie poziom akceptacji tych ważnych funkcji przez kierowcę” – dodaje Class.

Jednoznaczne delegowanie zadań
Przede wszystkim SHI Cockpit doradza przejście na tryb jazdy automatycznej, gdy warunki drogowe na to pozwalają. Pojazd przejmuje kontrolę w momencie, gdy kierowca puszcza kierownicę. Wyczuwa to funkcja Hands-On-Detection (HOD) zintegrowana z kierownicą. Jednocześnie koło kierownicy unosi się i wycofuje, pozostając jednak w zasięgu kierowcy. Dzięki funkcji steer-by-wire, koło kierownicy w tym trybie pozostaje nieruchome i nie podąża za ruchem kół. W tym samym czasie fotel, dzięki zwiększonemu zakresowi regulacji, porusza się do tyłu i w dół oraz nachyla się pod większym kątem.

„Mimo to poziom bezpieczeństwa pozostaje na niezmiennie wysokim poziomie, ponieważ nasze poduszki powietrzne, aktywne pasy bezpieczeństwa i aktywny zatrzask pasów bezpieczeństwa w kabinie SHI Cockpit są zintegrowane z fotelem” – tłumaczy Uwe Class, System informuje kierowcę także na wiele innych sposobów o tym, kto kontroluje jazdę – pojazd czy kierowca.

Zależnie od sytuacji, SHI Cockpit przekazuje informacje poprzez zmysł dotyku z wykorzystaniem technologii haptycznej (np. wibracje pasów bezpieczeństwa), wzroku (np. krążący pasek lub zmiana kolorów deski rozdzielczej) i słuchu (dźwięki, głos). Podobnie jest w przypadku odwrotnej sytuacji – SHI Cockpit może informować kierowcę z wyprzedzeniem o tym, że wkrótce on sam będzie musiał przejąć kontrolę nad pojazdem. Jeżeli kierowca nie zareaguje, wówczas pojazd można zaprogramować tak, aby zatrzymał się on w najbliższym bezpiecznym miejscu.

Wygodne i bezpieczne wsiadanie
SHI Cockpit dba o komfort i bezpieczeństwo nawet przed rozpoczęciem podróży. Aby wsiadanie do pojazdu było jeszcze wygodniejsze, fotel pozostaje w pozycji wycofanej i nachylonej. Ponadto spłaszczone koło kierownicy przesuwa się do góry, jednocześnie się obracając. Gdy kierowca zajmie miejsce, kamera 3D umieszczona we wnętrzu kabiny mierzy jego wzrost i automatycznie dostosowuje pozycję fotela i kierownicy, aby kierowanie pojazdem w trybie manualnym było wygodne. Podobnie, gdy kierowca chce wysiąść, fotel wycofuje się do odpowiedniej pozycji. „Połączenie rozwiązań ZF i Faurecia zapewnia użytkownikowi najlepszy możliwy komfort podczas wsiadania i wysiadania” – mówi Eric Vanel, dyrektor obszaru System & Mechanical Integration w dziale Cockpit of the Future firmy Faurecia.

Kreowanie zaufania do systemów wspomagania jazdy
SHI Cockpit integruje również wszystkie funkcje wspomagania i obsługi w jednym wyświetlaczu, intuicyjnym dla kierowcy. Widzi on sytuację swojego pojazdu w sposób całościowy dzięki centralnemu monitorowi Head-Up Display Instrument Cluster (HUDIC).

Funkcja Active Vehicle Aura (AVA) sygnalizuje efektywną integrację wszystkich systemów wspomagania, np. aktywnego tempomatu (ACC), ostrzeżeń przed pojazdami w martwym polu i asystenta pasa ruchu. Na wyświetlaczu widoczne są trzy owalne linie ilustrujące sytuację wokół wirtualnego pojazdu. Jednym palcem, nie zdejmując rąk z kierownicy, można regulować czułość wszystkich tych systemów. Trzy linie oznaczają, że ingerencje systemów wspomagania będą wczesne i łagodne. Jedna linia owalna oznacza, że systemy wspomagania będą działać później i z większą agresywnością. W potencjalnie niebezpiecznych sytuacjach linie te mogą zmieniać kolor i kształt, np. gdy kierowca inicjuje zmianę pasa ruchu, podczas gdy w martwym polu znajduje się inny pojazd. Równocześnie, systemy wspomagania jazdy mogą zainterweniować, korygując ten niebezpieczny manewr. Uwe Class zapewnia: „nieważne, dokąd jedziesz albo jesteś wieziony – nasz SHI Cockpit tak upraszcza komunikację z kompleksowymi systemami pojazdu, że staje się ona intuicyjna i zrozumiała. Dzięki temu kierowca zaczyna rozumieć, że systemy wspomagania jazdy oraz jazdy automatycznej są tak naprawdę jego najlepszymi przyjaciółmi”.

Kompleksowe podejście
SHI Cockpit został stworzony przez ZF w ścisłej współpracy z firmami fka i Faurecia. ZF odpowiadał w pełnym zakresie za projekt oraz za stworzenie i integrację wszystkich nowych funkcji. ZF wniósł również swój wkład we wszystkie aktywne i pasywne systemy bezpieczeństwa oraz współtworzył kierownicę HOD (w tym kierowanie metodą steer-by-wire) i zaawansowane elementy sterownicze. Koncepcja ta jest stale testowana w realistycznych warunkach we współpracy z fka (Forschungsgesellschaft Kraftfahrwesen mbH z siedzibą w Akwizgranie). Podczas realizacji projektu uwzględniono również najnowsze badania z zakresu psychologii percepcji. Na ich podstawie, a także w oparciu o inne badania na indywidualnych osobach, zaprojektowano dźwięki i komunikaty głosowe. ZF współpracuje z Faurecia w zakresie integracji systemów pasów bezpieczeństwa z fotelami oraz współtworzy z nią projekt deski rozdzielczej.