Elektryczny autobus przegubowy Mercedes-Benz eCitaro G rozszerza ofertę rodziny autobusów miejskich Citaro. Będzie on bowiem pierwszym autobusem w swojej klasie zasilanym innowacyjnymi bateriami półprzewodnikowymi.

 

Z kilku miast wpłynęły już potwierdzone zamówienia na ponad 60 sztuk nowego eCitaro G – a ich liczba wciąż rośnie. W tym roku planowane są pierwsze dostawy do kilku odbiorców.

Dwa lata temu firma Daimler Buses zaprezentowała eCitaro, będącego zasilanym w pełni elektrycznie jednoczłonowym autobusem miejskim. Już dziś w fabryce w Mannheim prowadzona jest jego seryjna produkcja. Obecnie kilkaset egzemplarzy tego pojazdu pracuje na ulicach europejskich miast. eCitaro G to pierwszy w pełni elektryczny autobus przegubowy Mercedesa, który w zależności od wersji może pomieścić do 146 pasażerów.

– Naprawdę bardzo się cieszę, że nasz Mercedes eCitaro zdołał tak dobrze ugruntować swoją pozycję od czasu wprowadzenia go na rynek. To pokazuje, że jesteśmy na dobrej drodze i oferujemy produkty, których chce nasze społeczeństwo i które są przydatne w pracy naszych klientów. Wprowadzając eCitaro w wariancie przegubowym, konsekwentnie kontynuujemy proces elektryfikacji autobusów miejskich: jako pierwszy autobus w swojej kategorii eCitaro G będzie wyposażany na życzenie w innowacyjne baterie stałe. W ten sposób wyznaczamy kierunki rozwoju zrównoważonego i efektywnego transportu pasażerskiego w aglomeracjach miejskich – mówi Till Oberwörder, dyrektor Daimler Buses.

Nowy eCitaro G łączy w sobie zalety wielokrotnie już sprawdzonego autobusu przegubowego Citaro G z wyjątkową technologią eCitaro i rewolucyjnymi technologiami w zakresie akumulatorów i napędu elektrycznego.

 

Nowe źródła energii

eCitaro G wprowadzany jest na rynek z akumulatorami litowo-jonowymi w wersji NMC, które już niejeden raz sprawdziły się w jednoczłonowych eCitaro. Mercedes-Benz zamierza jeszcze w tym roku zwiększyć osiągi eCitaro G poprzez przejście na nową generację akumulatorów NMC. Pozwoli to w znaczącym stopniu zwiększyć pojemność baterii z 292 kWh do 396 kWh, dzięki czemu wzrośnie zasięg autobusu.

Opcjonalnie dostępne będą baterie litowo-polimerowe. Wyróżniają się wysoką gęstością energetyczną i wyjątkowo długą żywotnością. Ponieważ elektrolit, który w akumulatorach spotykany jest zazwyczaj w postaci ciekłej, występuje tu w postaci stałej, urządzenia te nazywane są bateriami stałymi. Ponadto w tego typu bateriach nie stosuje się surowców takich jak kobalt, nikiel czy mangan. Siedem pakietów akumulatorów w eCitaro G sprawia, że możliwe stało się uzyskanie całkowitej pojemności na imponującym poziomie 441 kWh, co tym samym zapewnia zasięg wystarczający dla typowych zastosowań w autobusach miejskich. 

Ponieważ baterie stałe nadają się tylko w bardzo ograniczonym stopniu do szybkiego ładowania, a tym samym także do doładowania, technologia baterii ukierunkowana jest na inne typy zastosowań niż w przypadku baterii litowo-jonowych (NMC). Te ostatnie bowiem są idealne do szybkiego ładowania, czy to podczas przerw w zajezdni, czy na trasie. Dlatego Mercedes-Benz podąża dwutorowo i oferuje eCitaro G z obiema technologiami akumulatorów z możliwością indywidualnego wyboru.

 

Wkrótce ogniwo paliwowe

Kolejny krok jest już zaplanowany: Od roku 2022 zasięg eCitaro i eCitaro G zostanie dodatkowo zwiększony poprzez zastosowanie ogniwa paliwowego. Dzięki tej technologii doładowania i wymagana do nich złożona infrastruktura staną się niemal we wszystkich przypadkach zbyteczne. Tym samym nic już nie będzie stać na przeszkodzie ku temu, aby miasta mogły w pełni korzystać z lokalnie bezemisyjnego transportu publicznego.