Dlaczego oleje o obniżonej lepkości, zapewniają bardziej efektywne ekonomicznie smarowanie jednostki napędowej?

C

14-04-2020


Na rynku pojazdów użytkowych, także lekkich dostawczych oraz w samochodach osobowych jest tendencja do stosowania olejów o obniżonej lepkości. Poprosiliśmy Marka Crossleya, członka zespołu pomocy technicznej Millers Oils, o wyjaśnienie przyczyn i konsekwencji tego trendu.

 

Po pierwsze, czym jest lepkość i dlaczego jest ważna?

PROMOCJA

PROMOCJA

Lepkość jest „grubością” oleju i jest jego ważną cechą. Lepkość decyduje o grubości i wytrzymałości filmu olejowego, co ma kluczowe znaczenie dla zmniejszenia tarcia i utrzymania powierzchni metalowych w pewnej odległości.

Im „grubszy”, bardziej lepki olej, tym lepszy?

Nie, to jeden z mitów. Olej musi być odpowiedni do zastosowania. Olej o wysokiej lepkości lub „grubszy” niekoniecznie jest lepszy, ponieważ jeśli lepkość jest zbyt wysoka, może powodować zbyt duże straty mocy, wytwarzać zbyt dużo ciepła, czy źle smarować przy rozruchu. Jeśli lepkość jest zbyt niska, grozi to uszkodzeniem filmu olejowego oraz niewystarczająco skutecznym smarowaniem, co w efekcie prowadzi do wystąpienia bezpośredniego tarcia między komponentami, ich szybszego zużycia, a także zanieczyszczenia oleju. Ważne jest, aby wybrać do swojego pojazdu olej o odpowiedniej lepkości, a to zależy od konstrukcji silnika lub skrzyni biegów oraz od sposobu użytkowania. Zawsze zalecamy klientom sprawdzenie specyfikacji OEM lub użycie naszego konfiguratora doboru oleju, aby dobrać odpowiedni produkt dla swojego pojazdu.

Ale czy to prawda, że oleje stają się „cieńsze”?

Tak, lepkość olejów spełniających najnowsze specyfikacje producentów pojazdów jest ogólnie niższa niż kilka lat temu. Wynika to z udoskonaleń w technologii dodatków stosowanych w olejach, oraz i dążenia do redukcji zużycia paliwa. Nowoczesna technologia pozwala nam na stosowanie olejów bazowych o niższej lepkości, ponieważ dodatki mogą zapewnić dodatkowe smarowanie wymagane do ochrony elementów silnika. To pozwala nam używać olejów o niższej lepkości, które wymagają od pompy mniej energii by dotrzeć do wszystkich zakamarków silnika – dobrym porównaniem jest ilość energii, jaka jest potrzebna do wyciśnięcia butelki wody w porównaniu do butelki syropu – a to przekłada się na oszczędność paliwa. Zazwyczaj przejście z oleju silnikowego 10w40 na 5w30 wykazuje poprawę zużycia paliwa o około 1-2%.

Jakiego rodzaju oszczędności możemy spodziewać się w typowych silnikach ciężarówek?

Nawet biorąc pod uwagę różnicę kosztów między olejem 10w40 a droższym olejem 5w30, ze względu na dużą liczbę kilometrów pokonywanych każdego roku i koszt paliwa, średnia roczna oszczędność na ciężarówkę może wynieść ponad 5000 zł.

Dziękujemy, Mark.

 

 

Zobacz także

C

Najnowszy numer

C
Truck & Van 03/2021
TSL Biznes 03/2021
C