IVECO jest pierwszym producentem w historii IAA, na którego stoisku nie ma silników Diesla — ani w samych pojazdach ani w ich zabudowie. W branży transportowej zachodzą zmiany, presja na silniki Diesla rośnie, a transformacja energetyczna nabiera tempa. Naszą ekspozycją komunikujemy, że oferta pojazdów IVECO z napędem elektrycznym, CNG i LNG jest dostępna już dziś i stanowi realną alternatywę dla pojazdów z silnikami Diesla we wszystkich zadaniach transportowych — od wysokowartościowego i energooszczędnego przewozu pasażerów w miastach po ciężki transport na dalekich trasach. Ponadto gaz ziemny oferuje możliwość płynnego przejścia na biometan i energię ze źródeł odnawialnych, a tym samym osiągnięcie zerowej emisji i otwarcie drogi do gospodarki o obiegu zamkniętym, nawet z emisją ujemną i pochłanianiem dwutlenku węgla. – powiedział Pierre Lahutte, prezes marki Iveco.

Na konferencji prasowej wypowiadali się także przedstawiciele firmy Shell obecnej na stoisku IVECO. Firma ta również jest przekonana, że ograniczenie emisji związków węgla w sektorze transportowym wymaga wprowadzenia alternatywnych paliw i technologii. Shell prezentuje na stoisku IVECO stację tankowania CNG/LNG oraz stanowisko ładowania pojazdów elektrycznych, promując w ten sposób rozbudowę sieci stacji ładowania akumulatorów i tankowania gazu w Niemczech.

Ekspozycja IVECO na targach IAA 2018 odzwierciedla podejście firmy do zrównoważonego transportu, zgodnie z którym struktura źródeł energii powinna być dopasowana do wymagań różnych zadań transportowych. Zdaniem firmy napęd elektryczny ma do spełnienia ważną rolę, zwłaszcza w wysokowartościowych zadaniach transportowych, takich jak przewóz pasażerów — w szczególności z niską prędkością, przy niskim zużyciu energii, w warunkach wymagających częstego zatrzymywania i ruszania w centrach miast. Drugim kluczowym źródłem energii jest gaz ziemny, który stanowi dojrzałe rozwiązanie dla transportu ludzi i towarów. Na ekspozycji oraz w trakcie warsztatów IVECO podkreśla istotne środowiskowe zalety gazu ziemnego, którego stosowanie pozwala na znaczną redukcję emisji najpopularniejszych zanieczyszczeń: 90% w przypadku NO2, 99% w przypadku cząstek stałych oraz 10% w przypadku CO2 — lub nawet 95%, jeżeli gaz ziemny zostanie zastąpiony biometanem.

Gospodarka o obiegu zamkniętym oparta na wywarzaniu energii z odpadów organicznych lub rolnych jest możliwa właśnie dzięki biometanowi. Gaz ten pozyskuje się w reaktorach przetwarzających odpady organiczne, z których powstaje metan oraz nawóz. Surowiec pochodzi z odpadów gromadzonych selektywnie, odpadów zielonych, odpadów z placówek gastronomicznych oraz z odpadów komunalnych. Biometan można wytwarzać także w komorach fermentacyjnych w gospodarstwach rolnych z surowca pochodzenia roślinnego oraz z odpadów powstających przy produkcji rolnej. Rośliny w trakcie wzrostu pochłaniają CO2 i zamieniają go na węglowodany, oddając tlen do atmosfery. W komorze fermentacyjnej surowiec roślinny rozkłada się beztlenowo, czego produktem jest biogaz. Oczyszczony biogaz to biometan, który można przewieźć na stacje tankowania i napełniać nim zbiorniki pojazdów napędzanych silnikami na gaz ziemny i wykorzystywanych do transportu towarów.

W procesie fermentacji powstaje również bogata w składniki odżywcze masa, którą można wykorzystać jako naturalny nawóz, oddając te składniki do ziemi. W ten sposób rośnie ilość materii organicznej oraz intensywność pobierania dwutlenku węgla z atmosfery. Gospodarka o obiegu zamkniętym polega zatem nie tylko na ograniczaniu emisji CO2 w całym cyklu od pozyskania energii do jej zużycia, ale także na wiązaniu związków węgla w gruncie, zmniejszaniu ilości CO2 w powietrzu oraz osiąganiu ujemnego bilansu węglowego.

Goście stoiska IVECO mogli przekonać się, że gospodarka o obiegu zamkniętym jest już rzeczywistością, czego przykładem jest miasto Lille eksploatujące autobusy IVECO CNG napędzane biogazem z odpadów komunalnych. Kolejne projekty tego typu to wspólne przedsięwzięcie firm Pot au Pin, Air Liquide i Carrefour w zakresie wytwarzania biometanu z odpadów rolnych, a także uruchomienie największej na świecie wytwórni biogazu przez firmę Biokraft w Norwegii.

Stoisko w 100% wolne od silników Diesla wyraża podejście firmy IVECO do zrównoważonego transportu, w ramach którego dobór technologii i źródła energii jest dopasowany do specyfiki zadania transportowego. W sekcji miejskiego transportu publicznego firma prezentuje rozwiązania elektryczne: bezemisyjnego Daily Electric Minibus z rodziny zrównoważonych modeli Daily Blue Power uhonorowanej tytułem „Międzynarodowego vana roku 2018” — samochód oferujący idealne rozwiązanie na ostatnim odcinku transportu ludzi, czyli między przystankami w centrum miasta; w pełni elektryczny autobus miejski Heuliez Bus GX ELEC z najnowocześniejszą technologią akumulatorową; oraz najnowszą generację autobusu IVECO BUS Crealis In-Motion-Charging, który może pobierać energię z sieci trakcyjnej lub z pokładowych akumulatorów — pojazd ten zdobył tytuł „Zrównoważonego autobusu roku 2019” w kategorii autobusów miejskich oraz nagrodę za innowacyjność w energetyczno-ekologicznej kategorii Move Green na Europejskiej Wystawie Mobilności 2018 w Paryżu.

Prezentowane modele ukazują szeroki zakres zastosowań pojazdów z rodziny Daily Blue Power: wersja podwozia z zabudową chłodniczą Lecapitaine dla Europejskiego lidera wynajmu samochodów-chłodni Petit Forestier; 7‑tonowa wersja podwozia z platformą Junge z bocznymi kurtynami; podwozie wyposażone przez firmę Fassi w dźwig oraz naczepę z funkcją wywrotki firmy Maxicargo dla Ville de Paris; furgon z chłodnią głębokiego mrożenia Kerstner w barwach limitowanej edycji na 40‑lecie modelu oraz furgon do przewozu przesyłek kurierskich przygotowany przez firmę Spier.

W sekcji transportu miejskiego i regionalnego można zapoznać się z technologią CNG, która pozwala pogodzić wymagania w zakresie efektywnego transportu na dłuższych dystansach i specyfiki dostaw w centrach miast. IVECO prezentuje dwa pojazdy Eurocargo dla służb komunalnych. Obydwa egzemplarze są napędzane gazem CNG i już teraz, z rocznym wyprzedzeniem, spełniają wymagania normy emisji spalin EURO VI D. Jeden z pojazdów jest wyposażony w trójstronną wywrotkę Meiller.

Drugi pojazd to efekt współpracy IVECO z partnerem technologicznym, której celem było ograniczenie emisji zarówno z napędu, jak i z zabudowy. Na podwoziu samochodu zamontowano zamiatarkę firmy Johnston Engineering, a silnik zasilany CNG współpracuje z hydrostatyczną przekładnią, co pozwoliło na znaczne obniżenie emisji w porównaniu z tradycyjnymi zamiatarkami montowanymi na podwoziu ciężarówek. Układ zamiatający w takich pojazdach jest zwykle napędzany drugim silnikiem Diesla, dla którego normy emisji spalin (o ile w ogóle istnieją) są znacznie łagodniejsze.