Bosch wykorzystuje najnowsze technologie w obszarze szkoleń technicznych. Jedną z nich jest Augmented Reality (AR), czyli rozszerzona rzeczywistość, za którą Bosch został uhonorowany Innovation Award w kategorii „Alternatywne systemy napędowe i rozwiązania cyfrowe” podczas targów Automechanika.

„Ta nagroda motywuje nas do kontynuowania prac nad rozwojem technologii Augmented Reality w celu zaawansowanego szkolenia pracowników warsztatów i jej efektywnego wykorzystania w codziennej pracy warsztatowej”  powiedział Manfred Baden, prezes działu Bosch Automotive Aftermarket.

Aplikacje Augmented Reality umożliwiają wdrażanie różnych scenariuszy szkoleniowych. Gdy uczestnicy szkolenia skierują kamery swoich tabletów lub inteligentnych okularów na określony element pojazdu, to komentarze do widoku, obiekty 3D lub filmy zostaną dodane do rzeczywistego obrazu. „Augmented Reality zapewnia nam technologię szkoleniową, dzięki której możemy uczestnikom szkolenia wytłumaczyć coraz bardziej skomplikowane funkcje, przekazując im wiedzę w ekscytujący sposób” – wyjaśnił Jürgen Lumera, ekspert ds. rozszerzonej rzeczywistości w dziale Bosch Automotive Aftermarket.

Pierwsze szkolenia z Augmented Reality jeszcze w tym roku

W listopadzie tego roku Bosch zaoferuje pierwsze szkolenie techniczne ze wsparciem Augmented Reality w centrum szkoleniowym Bosch Service w Plochingen (Niemcy) i Kopenhadze (Dania). Od przyszłego roku Augmented Reality będzie również wykorzystywany jako wsparcie dydaktyczne dla dodatkowych szkoleń technicznych, na przykład na temat czujników i nastawników w układach wtrysku oleju napędowego i benzyny.

Poza tym planowane jest również wsparcie nową technologią treningową seminariów technicznych poświęconych układom hamulcowym, układom komfortu i wspomagania kierowcy.

Optymalne dopasowanie treści szkolenia do każdej konkretnej grupy

Bosch opracował platformę Rozszerzonej Rzeczywistości (CAP) specjalnie dla aplikacji Augmented Reality. Umożliwia ona publikowanie w prosty sposób nowych treści i aplikacji – szczególnie na potrzeby szkoleń. Na platformie zapisane są dane, które mogą być zestawiane dla konkretnej aplikacji Augmented Reality. Ponadto umożliwia ona wdrożenie różnych scenariuszy szkoleniowych. W “trybie trenera” instruktor kontroluje urządzenia uczestników i decyduje, który przypadek będzie na nich wyświetlany. Cała grupa uczestników i każdy z nich osobno może aktywnie śledzić wyjaśnienia trenera dla każdej sytuacji szkoleniowej. W “trybie szkolenia” instruktor może uzyskać dostęp do dowolnego urządzenia uczestnika w celu dostarczenia przydatnych wskazówek oraz graficznego objaśnienia kolejnych kroków.