W lutym br. odbyła się światowa premiera nowej generacji ciężarówek MAN. Dzięki zastosowanym w niej rozwiązaniom zużycie paliwa jest niższe nawet o 8,2%, co potwierdziły testy przeprowadzone przez TÜV Süd.

 

 

 

Po przejechaniu łącznie 684 kilometrów wszystko było jasne: nowy MAN TGX 18.470 Euro 6d, pokonując dwukrotnie trasę testową, która obejmowała autostrady i drogi krajowe, zużył średnio o 8,2% mniej paliwa niż porównawczy MAN TGX 18.460 poprzedniej wersji z silnikiem Euro 6c. W celu zapewnienia możliwość obiektywnego porównania potencjału obu pojazdów, po przejechaniu pierwszego odcinka trasy zamieniono naczepę i kierowców. Profil autostrady odpowiadał w 90% europejskim trasom dalekobieżnym. Stwierdzone w ramach testu TÜV zużycie paliwa potwierdza zatem przewidywany przez MAN-a potencjał oszczędności nowej generacji.

– Niskie całkowite koszty eksploatacji decydują o sukcesie naszych klientów. Nowa generacja pojazdów MAN była konsekwentnie projektowana pod kątem zapewnienia najwyższej efektywności i ekonomicznej eksploatacji – i cel ten został osiągnięty! Jesteśmy bardzo zadowoleni, że test przeprowadzony przez niezależną jednostkę badawczą potwierdził nasze przewidywania. W tym miejscu pragnę serdecznie podziękować całemu zespołowi za ten wspaniały wynik! – tak dr Frederik Zohm, członek zarządu odpowiedzialny za prace projektowo-badawcze w firmie MAN Truck & Bus, komentuje wynik testu TÜV.

 

Zestaw do oszczędzania

Podstawę dalszej poprawy wydajności w odniesieniu do poprzedniej wersji stanowią nowe i udoskonalone rozwiązania techniczne wykorzystane w ciężarówkach nowej generacji. W układzie napędowym należy wymienić oszczędny silnik nowej generacji Euro 6D oraz nową hipoidalną przekładnię główną o wyjątkowo długim przełożeniu 2,31. W połączeniu ze skrzynią biegów MAN TipMatic stanowi ona, zwłaszcza w przypadku przewozów dalekobieżnych, w których istotną rolę odgrywa zużycie paliwa, idealne uzupełnienie silnika D26 Euro 6d z pojedynczą turbosprężarką, zmniejszonym poziomem recyrkulacji spalin i zwiększoną sprawnością termodynamiczną.

 

„Dynamiczne żeglowanie”

Dzięki optymalnej konfiguracji układu napędowego można też w pełni wykorzystać potencjał opartego na GPS tempomatu MAN EfficientCruise, który w ciężarówkach nowej generacji MAN oferuje jeszcze więcej funkcji. Wśród nich należy wymienić funkcję „dynamiczne żeglowanie”, która podczas jazdy po płaskim terenie zapewnia optymalne pod względem zużycia paliwa obciążenie silnika, dzięki stałemu naprzemiennemu przyspieszaniu i rolowaniu. MAN zoptymalizował także układ ACC regulujący odstęp od poprzedzającego pojazdu, w celu maksymalnego wykorzystania etapów jazdy na biegu neutralnym. Dlatego, na przykład, przed wzniesieniami system utrzymuje większą odległość od poprzedzającego pojazdu, aby później podczas jazdy w dół pojazd bez przeszkód mógł się toczyć. Nowy tempomat MAN EfficientCruise w większym niż dotychczas stopniu uwzględnia także infrastrukturę drogową na trasie, na przykład ronda i obowiązujące ograniczenia prędkości, dzięki czemu odpowiednio wcześnie redukuje moc, zwiększając w ten sposób efektywność jazdy.

 

Lepsza aerodynamika

Oprócz układu napędowego i tempomatu MAN EfficientCruise, ważną rolę przy zmniejszaniu zużycia paliwa w ciężarówkach MAN nowej generacji odgrywa aerodynamika. Zwężenie obudowy lusterek zewnętrznych ogranicza powierzchnię czołową pojazdu, a elementy opływowe na masce usprawniają przepływ powietrza do chłodnicy i komory silnika. Poprowadzenie elementów opływowych aż za drzwi uspokaja boczny strumień powietrza, przyczyniając się równocześnie do zmniejszenia skali zabrudzenia tych miejsc. Tak zwana kurtyna powietrzna w narożnikach zderzaków optymalizuje opływ i przepływ powietrza w strefie wejścia do kabiny. Nowy spoiler na dachu i boczne klapy stanowią idealne zakończenie kanału przepływu powietrza od ciągnika do naczepy.

 

MAN DigitalServices służy wsparciem

Pełne wykorzystanie potwierdzonej przez TÜV możliwości obniżenia w praktyce zużycia paliwa przez ciężarówki nowej generacji MAN nawet o 8,2% wymaga od kierowcy znajomości funkcjonowania i umiejętności stosowania innowacyjnych technologii. W tym zakresie MAN oferuje przydatne w praktyce usługi cyfrowe. Każdy pojazd wyposażony jest seryjnie w system MAN Essentials, który udostępnia istotne informacje o pojeździe i umożliwia podstawową ocenę parametrów jazdy. Na tej podstawie oferowany opcjonalnie system MAN Perform przeprowadza wiarygodną analizę efektywności jazdy, która z kolei stanowi podstawę zdalnego indywidualnego treningu kierowcy MAN Connected CoDriver, dostępnego bezpośrednio na stanowisku pracy. Dzięki temu potencjał oszczędności pojazdów MAN nowej generacji jest szybko i sprawnie w pełni wykorzystywany przez kierowcę i przedsiębiorcę.