Siedemdziesiąt pięć lat po utworzeniu marki Pegaso jej dziedzictwem opiekuje się Iveco, które przejęło  ją w 1990 roku.

 

Historyczna hiszpańska marka Pegaso została powołana przez państwowy koncern Empresa Nacional de Autocamiones (ENASA) w 1947 r. Jej nazwa pochodzi od uskrzydlonego konia z greckiej mitologii, który symbolizuje moc i lekkość. Linię produkcyjną Pegaso ulokowano początkowo w dawnej fabryce Hispano Suizy w Barcelonie, skąd w 1955 r. przeniesiono ją do nowej fabryki w Madrycie, tej samej, gdzie do dziś produkowane są ciężarówki Iveco.

Dwa pierwsze ciężarowe modele, Pegaso I i Pegaso II, odziedziczyły po Hispano Suizie 66 D nowoczesną kabinę wagonową, która stała się tak popularna, że jeszcze przez wiele lat pojazdy z kabiną nad silnikiem nazywano w Hiszpanii ciężarówkami „typu Pegaso”. Od samego początku samochody ciężarowe Pegaso wyróżniały się osiągami i niskim zużyciem paliwa.

 

Prototyp elektrycznej ciężarówki

Jednym z przejawów pionierskiego ducha Pegaso było zaprojektowanie i wyprodukowanie pierwszej prototypowej ciężarówki z napędem elektrycznym już w 1952 r. Pegaso II po pięciogodzinnym ładowaniu mógł przejechać 75 kilometrów. Zachwalano go wspominając o imponującym przyspieszeniu, niskim zużyciu energii, cichobieżności oraz korzyściach podatkowych. Prototyp elektrycznego Pegaso II nigdy nie wszedł do produkcji seryjnej, ale posłużył za podstawę opracowania trolejbusów.

Marka Pegaso wywołała sensację na targach motoryzacyjnych w Barcelonie w 1989 r., prezentując koncepcyjną ciężarówkę Solo 500, wyprzedzającą epokę kilkoma, powszechnie dziś wykorzystywanymi rozwiązaniami, takimi jak GPS, kamery cofania, radar i inne systemy wspomagające kierowcę.

 

Historia doskonałej jakości

Pierwszą fazę budowy fabryki Pegaso w Madrycie ukończono w 1955 r. Przez cały okres działania zakład nieustannie ewoluował, a dziś jest jedną z najnowocześniejszych fabryk na świecie. Był pierwszą fabryką CNH Industrial, która uzyskała poziom Gold w programie World Class Manufacturing (WCM) w 2017 r. W 2008 r. wyprodukowano w niej milionowy pojazd. Dziś znajdują się tam linie produkcyjne oraz centrum badawczo-rozwojowe ciężkich pojazdów Iveco.

W 1957 r. Pegaso zakupiła firmę SAVA, która w swojej fabryce w Valladolid produkowała lekkie i średnie samochody użytkowe. Od 1990 r. w zakładach tych działa linia produkcyjna modelu Daily. Przez lata fabryka wypracowała sobie międzynarodową renomę, a dziś jest pionierem przemysłu 4.0 i ma certyfikat Gold w programie WCM. Produkuje Daily w wersji z kabiną i podwoziem, a także Daily Hi Matic z 8-biegową przekładnią automatyczną IVECO. W Valladolid produkowane i lakierowane są też blachy kabin dostarczane do zakładów Iveco w Madrycie.

 

Wyścigowe i nieśmiertelnie eleganckie

Pegaso krótko produkowała także doskonałe samochody sportowe. Niebywale eleganckie, niekiedy ekscentryczne brały udział również w najsłynniejszych wyścigach na całym świecie, m.in. w Grand Prix Monako (1952), 24 godzinny wyścigu Le Mans (1953) czy morderczym maratonie Carrera Panamericana (1954).

Hiszpańską markę łączy z Iveco również historia udziału w wyścigach ciężarówek. Pegaso startowały w Wyścigowych Mistrzostwach Europy Samochodów Ciężarowych w 1989 i 1990 r., odniosły cztery zwycięstwa z rzędu na torze Jarama oraz uczestniczyły w kilku edycjach Rajdu Dakar.

W latach 60. XX wieku ciężarówki Pegaso importowano do Polski na potrzeby państwowego wówczas przewoźnika międzynarodowego, firmy Pekaes.