Australijskie pociągi drogowe to duże wyzwanie dla kierowcy. Nie tylko kiedy prowadzi, ale również gdy przyjdzie pora posprzątać.

 

Są one taką samą częścią Australii jak kangury czy Wielka Rafa Koralowa: pociągi drogowe zaopatrują odległe obszary tego kontynentu we wszelkiego rodzaju produkty. Mierzą ponad 50 metrów długości i ważą 130 ton, co czyni je niekwestionowanymi królami dróg. Te giganty spędzają całe dnie wystawione na działanie ekstremalnych temperatur i takich też zabrudzeń. Zwyczajne sposoby czyszczenia ich po prostu nie mają tu szans.

 

Królowie drogi

Nie wiadomo dokładnie, skąd pochodzi nazwa regionu Pilbara w Zachodniej Australii. Niektórzy wierzą, że pochodzi ona od aborygeńskiego słowa „bilybara”, które oznacza „suchy”. Inni twierdzą, że pochodzi od nazwy lokalnego gatunku ryby. Jakakolwiek jest prawda, region ten charakteryzuje się spektakularnie piękną przyrodą i jednymi z najstarszych naturalnych krajobrazów na świecie. Niekończące się pustynie, skaliste wąwozy i odległe osady. Ale jest ma też inną stronę. Znajduje się w samym sercu australijskiego przemysłu wydobywczego, przez który przetaczają się olbrzymie ilości ropy naftowej, gazu ziemnego i rudy żelaza.

Aby połączyć region z resztą kraju, kierowcy pociągów drogowych muszą pokonać ogromne odległości. Australijskie pociągi drogowe są najdłuższe na świecie i jest ich tu najwięcej. Setki tych pojazdów są obsługiwane przez firmę logistyczną Linfox. Transportują one nie tylko wydobyte zasoby naturalne, ale dostarczają do regionu niezbędne towary, takie jak produkty żywnościowe czy paliwa.

Rob Harrison jest kierowcą pociągów drogowych. Wykonuje tę pracę od 20 lat i zna region jak własną kieszeń. Od czerwonego piasku rozległego pustynnego krajobrazu po krystalicznie czystą wodę oceanu – widział wszystko. Praca jest też jego pasją.

Dzień Roba zaczyna się wcześnie. Wstaje o 4:30 i cwiczy. Jeśli siedzisz za kierownicą godzinami i mocno się koncentrujesz, to potrzebujesz czegoś, żeby zadbać o formę. Po treningu przychodzi czas na pracę, za kierownicą pociągu drogowego wartego ponad milion dolarów.

 

Ważna dostawa

Dziś Rob kieruje się do Marble Baru, około 200 km w głąb lądu. Diesel, który transportuje Rob jest niezbędny tamtejszym kopalniom. Bez takich dostaw, generatory nie mogłyby pracować, stołówki nie miałyby jedzenia, maszyny nie byłyby w stanie działać.

Marble Baru to jedno z najgorętszych miejsc na świecie, z temperaturą regularnie przekraczającą 40 stopni. To niegościnne środowisko i prawdziwe wyzwanie dla ludzi i maszyn.

– Jeśli temperatura osiągnie 35 stopni, pojawiają się burze piaskowe. Wyglądają one fantastycznie z daleka, ale jeśli się przez nie przejeżdża, od razu widać, że piasek osadza się na wszystkim – wyjaśnia Rob. A wszechobecny pył rudy żelaza wokół kopalń pogarsza sytuację.

Po przejechaniu setek kilometrów po brudnych i, w niektórych przypadkach, nieutwardzonych drogach, wszystko jest pokryte pyłem.

– Nie wystarczy upewnić się, że produkt dotrze tam, gdzie jest potrzebny. Muszę się też wiedzieć, że produkt jest dostarczany w idealnym stanie, bez żadnych zanieczyszczeń.

Aby upewnić się, że tak jest, Rob sprawdza zbiorniki i czyści miejsca połączeń na ciężarówce przed rozładunkiem ładunku.

Jest to region ekstremalny: w porze deszczowej są intensywne ulewy, potem nadchodzi upalna pora sucha. Szczególnie między listopadem a majem nagłe i obfite opady szybko zamieniają zakurzone drogi w błotniste ścieżki. Stanowi to również wyzwanie dla ciężkich pociągów drogowych.

– Wkrótce okazuje się, że do podwozia ciężarówki przykleiło się 300 kilogramów błota – mówi Rob.

 

Czystość i bezpieczeństwo idą w parze

Niezależnie od tego, czy jest to pył i piasek, czy mokre błoto, wpływają one na niezawodność zestawów. Wysokie standardy bezpieczeństwa i czyste pojazdy ciężarowe mają dla Linfoxu ogromne znaczenie. Ponieważ normalny system mycia ciężarówek nie jest odpowiedni dla ponad 50-metrowych pociągów drogowych, Linfox zlecił firmie Kärcher opracowanie systemu czyszczenia specjalnie dostosowanego do pojazdów o tak znacznych gabarytach.

Obie firmy ściśle współpracowały nad stworzeniem unikatowego, nowoczesnego systemu mycia. Dzięki czteroetapowemu procesowi czyszczenia, gigantyczne pojazdy muszą przejść przez system tylko raz, aby zalśnić czystością.

Pierwszy etap chłodzi pociąg drogowy zimną wodą. Następnie samochód porusza się po specjalnej ścieżce i czyści podwozie. W tym samym czasie, koła i boki są czyszczone za pomocą wielu obrotowych dysz wysokociśnieniowych. W trzecim etapie dostępna jest stacjonarna myjka ciśnieniowa z czterema punktami użycia na dwóch poziomach, jeśli szczególnie uporczywe zabrudzenia muszą być usuwane ręcznie. W czwartym i ostatnim etapie ciężarówka przejeżdża przez łuk z dyszami wysokociśnieniowymi. Spłukuje ona pozostałe zabrudzenia. Gdy gigant ponownie się pojawia na drodze, wygląda tak jak nowy.

– System mycia ułatwia nam życie. W naszej branży czas jest zawsze ważnym czynnikiem – mówi Rob. – Zdolność do wyczyszczenia mojej 50-metrowej ciężarówki w 15 minut jest niesamowita.

Przed opracowaniem nowego systemu mycia, pojazdy były czyszczone po prostu myjką ciśnieniową. Czyszczenie pojedynczej ciężarówki zajmowało pięć godzin. To cenny czas, który można wykorzystać lepiej. – Teraz mogę po prostu jechać bez konieczności robienia czegokolwiek. Jadę prosto przed siebie, a system myjący dba o czystość.

Po zakończeniu czyszczenia, zestaw wraca na rozległe przestrenie Pilbary.

– Pomimo trudnych warunków i nieznośnego upału, jest to dla mnie magiczne miejsce – Rob szybko zapomina o izolacji, samotności, ciężkiej pracy i długich dniach na pustkowiu. – Wystarczy się rozejrzeć, by zobaczyć, jak tu pięknie.

 

5 faktów o regionie Pilbara

– Pilbara jest jednym z dziewięciu regionów stanu Australia Zachodnia.

– na obszarze o powierzchni ponad 500 000 kilometrów kwadratowych mieszka tu 67 000 ludzi.

– Klimat charakteryzuje się wysokimi temperaturami, małymi opadami i niską wilgotnością powietrza.

– Pilbara ma największe na świecie złoża rudy żelaza.

– Obok przemysłu wydobywczego i naftowego duże znaczenie dla regionu ma turystyka.