Multivan, obchodzi trzydzieste piąte urodziny. Bazujący na modelu T3 pierwszy Multivan, miał premierę w 1985 r. na Międzynarodowych Targach Motoryzacyjnych (IAA) we Frankfurcie.

 

Szybko stał się ikoną wśród europejskich aut wielozadaniowych. Dziś, w roku 2020, jest oferowany jako Multivan 6.1 w sześciu różnych wersjach: od bardzo przystępnego cenowo Multivana 6.1 „Trendline” do najwyższej klasy Multivana 6.1 „Cruise”.

T3, Multivana to właściwie „pierwszy crossover”, w którym Volkswagen połączył to, co najlepsze z trzech światów: prowadzenie i wymiary samochodu osobowego, przestrzeń minivana i wszechstronność kompaktowego kampera.

 

Bo był większy

Na początku lat osiemdziesiątych ubiegłego wieku eksperci ds. sprzedaży i marketingu Volkswagena w Hanowerze zauważyli, że T3 jest coraz częściej wykorzystywany przez klientów w celach prywatnych, a nie biznesowych. Jego ogromna wszechstronność sprawiła, że wiele rodzin, ale też podróżników i sportowców, np. surferów, zastąpiło samochody osobowe modelem T3, który postrzegali jako pojazd o większych możliwościach, bardziej zgodny z duchem czasu.

Pod koniec lat siedemdziesiątych i na początku osiemdziesiątych, klienci mogli już skorzystać z modułowej gamy wyposażenia „Mosaic Joker”. Pozwalała ona dodać do standardowego T3 szafki i rozkładane łóżko. Entuzjaści podróży kamperem, którzy chcieli przeznaczyć na to więcej pieniędzy, mogli natomiast wybrać kompaktowego kampera „Joker” budowanego przez firmę Westfalia. Wtedy jednak Volkswagen postawił sobie dodatkowy cel: stworzyć nowoczesny i nadający się do codziennego użytku samochód osobowy, który wypełni lukę pomiędzy „Jokerem”, a ośmioosobowym Volkswagenem „Caravelle”.

 

Jeden z trzech

Volkswagen wraz z firmą Westfalia opracował trzy różne koncepcje takiego samochodu: jedną z szafką po lewej stronie z tyłu; drugą z dwoma wyjmowanymi, składanymi pojedynczymi fotelami w 2 rzędzie siedzeń; oraz jedną ze stałym siedzeniem z tyłu i z chłodziarką. Wspólna dla nich wszystkich była tylna kanapa, którą można było rozłożyć tworząc łóżko. Volkswagen preferował warianty z dwoma pojedynczymi siedzeniami oraz z jednym indywidualnym fotelem i chłodziarką. To były narodziny koncepcji Multivana.

 

Hobby, sen i samochód

W roku 1985 Volkswagen tak opisywał nowy model Multivan: „Dzięki najwyższej jakości podzespołom zawieszenia jeździ jak samochód osobowy i zachowuje się jak samochód osobowy. Dzięki swojej idealnej konstrukcji i przemyślanemu układowi ma jednak znacznie więcej miejsca wewnątrz. Ogromną jego zaletą są: miejsca siedzące dla 6 osób, wygodne fotele, indywidualne siedzisko ze schowkiem z tyłu, trzyosobowa kanapa ze schowkiem pod siedziskiem, którą można łatwo przekształcić w duże łóżko, a także składany stolik i chłodziarka.” Wniosek: „Rodzina, wakacje, wypoczynek, hobby, sen i samochód miejski w jednym.”

 

Last but not least

Limitowane wersje Multivana T3 szybko zyskały status kultowych. W 1988 roku zadebiutował Multivan Magnum z efektownymi, podwójnymi reflektorami i szerokimi zderzakami z tworzywa, podobnymi do tych, które w owym czasie montowano w Caravelle Carat. Następnie, w 1989 roku, pojawiły się wersje „Blue Star” i „White Star”, nazwane tak z uwagi na lakier, którym były pokrywane. Miały sportowe, obniżone zawieszenie i aluminiowe felgi z szerokimi oponami. Grill z podwójnymi reflektorami i zderzaki zostały zaadaptowane z wersji Magnum. Wszystkie trzy modele pokazały, że możliwe jest, aby minivan stworzony na bazie furgonetki był sportowy, ekskluzywny i po prostu fajny.

Produkcja Multivana T3 zakończyła się w roku 1990. Jednak już w 1992, dwa lata po wprowadzeniu na rynek następcy, Multivana T4, Volkswagen postanowił zaskoczyć fanów Multivanem T3„Last Limited Edition”. Wyprodukowano ekskluzywną, limitowaną serię 2500 egzemplarzy i wszystkie zostały sprzedane dosłownie w jednej chwili. Łączna produkcja Multivana T3 wzrosła do 45 000 sztuk. Znaczna część do dziś do dziś jeździ po drogach całego świata. Limitowane modele „Magnum”, „Blue Star” i „White Star” zostały już uhonorowane niemiecką tablicą rejestracyjną H, przeznaczoną dla samochodów klasycznych. W 2022 roku do tej motoryzacyjnej hali sław dołączy również „Last Limited Edition”.