Podczas tegorocznych targów IAA w Hanowerze Hyundai poinformował, że na podstawie porozumienia, dostarczy na rzecz swojego partnera, szwajcarskiej firmy H2 Energy 1000 zeroemisyjnych pojazdów ciężarowych zasilanych wodorem. Dostawy mają rozpocząć się w 2019 r. i potrwać do 2023 r.

Po raz kolejny czynimy postęp w ramach technologii ogniw paliwowych w branży motoryzacyjnej, po raz pierwszy na świecie ogłaszając plany sprzedażowe pojazdu ciężarowego zasilanego ogniwami wodorowymi. W dalszym ciągu będziemy poszukiwać możliwości ekspansji na inne rynki poprzez uważne monitorowanie wielu czynników, takich jak infrastruktura tankowania i polityka rządowa – powiedział In Cheol Lee, wiceprezes wykonawczy Hyundai Motor i dyrektor działu pojazdów użytkowych koncernu.

Szwajcarka spółka H2 Energy specjalizuje się w produkcji i dostawach wodoru ze źródeł odnawialnych. Przedsiębiorstwo ma oddziały w Niemczech, Norwegii oraz Austrii. Firma planuje udostępnić wodorowe ciężarówki Hyundaia swoim klientom w Szwajcarii, m.in. operatorom stacji paliw, sprzedawcom detalicznym czy innym podmiotom skupiającym się na przyjaznych dla środowiska innowacyjnych rozwiązaniach dla logistyki i dystrybucji towarów.

Nowa ciężarówka Hyundaia została zaprojektowana zgodnie z normami europejskimi. Pojazd wykorzystuje nowo opracowany system ogniw paliwowych o mocy 190 kW (2 x 95 kW). Model zostanie wyposażony w osiem zbiorników z wodorem, które można uzupełnić w ok. 7 minut. Zamontowano je, wykorzystując miejsce za kabiną. Zasięg pojazdu sięga 400 km. Wygląd wodorowej ciężarówki zoptymalizowano pod kątem aerodynamiki. Zamontowano zarówno spojler dachowy, jak i osłony boczne. Dopuszczalna masa całkowita wyniesie 18 t (34 tony wraz z naczepą). Pojazd ma być napędzany jednostką elektryczną o mocy 471 KM i momencie obrotowym 3400 Nm. Hyundai zastrzega, że parametry wersji seryjnej jeszcze mogą ulec zmianie.

Koreańczycy podkreślają przewagę technologii ogniw wodorowych nad napędem elektrycznym wyłącznie z akumulatorów w autobusach i ciężarówkach. Taki napęd jest lżejszy i zajmuje mniej miejsca, dzięki czemu pojazd ma większą ładowność i jest bardziej pojemny. A im jest większy, tym bardziej odczuwalna jest skala efektywności kosztowej.

Hyundai pracuje obecnie również nad wodorowym samochodem ciężarowym o ładowności 4-5 ton, który będzie mógł być wykorzystany m.in. w branży komunalnej. W lutym tego roku podczas Igrzysk Olimpijskich PyeongChang w Korei Południowej Hyundai zaprezentował także elektryczne autobusy z ogniwami paliwowymi i obecnie testuje je w głównych miastach Korei Południowej. Do 2020 r. ma rozpocząć się seryjna produkcja takich pojazdów. Hyundai Motor niedawno ukończył również pierwszy krajowy test autostradowy autonomicznego pojazdu ciężarowego. Hyundai Xcient z załadowana naczepą przejechał około 40 km autostradą między Uiwang i Incheon.

Specyfikacja wodorowej ciężarówki Hyundaia

Parametry
DMC 18 ton (z naczepą dmc 34 t)
Długość 9,745 mm
Szerokość 2,550 mm
Wysokość 3,730 mm
Rozstaw osi 5,130 mm
Zasięg ok. 400 km
Czas tankowania 7 min
Pojemność zbiorników / ciśnienie 32.86 kgH2 / 350 bar
Szczytowa moc ogniwa palowowego 190 kW (2 x 95 kW)
Silnik 350 kW / 3400 Nm (471 KM /346 kgf–m)
Systemy bezpieczeństwa FCA, LDW **

* Specyfikacja pojazdu przedprodukcyjnego, może więc ulec zmianie. ** FCA: Front Collision Avoidance Assist (asystent unikania kolizji z przodu pojazdu), LDW: Lane Departure Warning (asystent utrzymania pojazdu na pasie ruchu).