Naczepy z elektrycznym napędem – DB Schenker sprawdza je w praktyce

C

17-04-2023

DB Schenker testuje naczepy eTrailers, przygotowane przez Krone i Trailer Dynamics. Pierwsze wyniki wykazują zużycie paliwa niższe nawet o 24 do 55%

Firma Trailer Dynamics, wspólnie z partnerem strategicznym, firmą Krone, opracowała kompleksową i unikalną koncepcję rozwiązania, mającego przynieść oszczędności w zużyciu oleju napędowego. Dotyczy to długodystansowych samochodów ciężarowych z silnikiem wysokoprężnym lub zwiększenia zasięgu w akumulatorowo-elektrycznych ciągnikach siodłowych (BEV) poprzez montaż dodatkowego, funkcjonalnie niezawodnego elektrycznego układu napędowego w naczepie eTrailer. Istotą tego rozwiązania jest elektryczny układ napędowy, który został zaimplementowany do naczepy i umożliwia sprzężenie eTrailer z dowolnym ciągnikiem siodłowym. Inteligentny elektryczny układ napędowy wspiera ciągnik siodłowy na całej długości trasy, zarówno przy ruszaniu z miejsca, jak i przy pokonywaniu wzniesień. Elektryczny układ napędowy jest również w stanie odzyskać energię poprzez rekuperację przy hamowaniu i zwalnianiu. Jeśli nie wszystkie zasoby elektryczne są potrzebne do wykonania powyższych zadań, napęd elektryczny na stałe wspomaga napęd spalinowy ciągnika siodłowego pozostałą energią. Dzięki temu elektrycznemu napędowi wspomagającemu w naczepie eTrailer, w zależności od poziomu załadunku i topografii trasy, można osiągnąć znaczne obniżenie zużycia paliwa, a tym samym emisji CO2 w stosunku do ciągnika siodłowego z silnikiem Diesla średnio o 40%.

Dzięki testowi drogowemu, który został przeprowadzony we Francji wiosną 2023 roku, można było po raz pierwszy zweryfikować realne oszczędności w zużyciu oleju napędowego podczas rzeczywistej eksploatacji. Wspólny test drogowy przeprowadzony w rzeczywistych warunkach przez DB Schenker, jednego z wiodących dostawców usług logistycznych na świecie, Trailer Dynamics i Krone Commercial Vehicle Group wykazuje, że zastosowanie naczep eTrailers w transporcie lądowym pozwala na oszczędności w zużyciu paliwa w granicach 24-55%.

W profesjonalnym teście porównano zużycie paliwa ciągnika z konwencjonalną naczepą vs. z naczepą wspomaganą silnikiem elektrycznym. Naczepa eTrailer M300 firmy Trailer Dynamics dynamicznie wspierała ciągnik siodłowy na całej trasie testowej i w czasie rzeczywistym sterowała zelektryfikowaną osią. Oszczędności różniły się w zależności od topografii i rodzaju pokonywanej trasy. Wynik kolejnego testu pokazał, że można dokładnie przewidzieć całkowite zużycie energii elektrycznej oraz paliwa, a tym samym oszacować oszczędności w zapotrzebowaniu na olej napędowy. W tym celu, w ramach doradztwa dla klientów, Trailer Dynamics opracował oprogramowanie do analizy wydajności. Rzeczywiste zużycie energii w teście odbiegało od prognoz tylko o 0,7% i 0,9%.

PROMOCJA

PROMOCJA

Dalsze testy w sieci DB Schenker będą kontynuowane w ciągu tego roku. – Naszym celem jest pozycja DB Schenker jako wiodącego dostawcy zielonych rozwiązań transportowych. Aby go osiągnąć, nie koncentrujemy się już tylko na dostawach tzw. ostatniej mili, ale także na ruchu liniowym. Test z Trailer Dynamics pokazuje, że e-naczepy mogą stanowić ważny element tej transformacji. Jesteśmy pod wrażeniem, jak łatwy w codziennej obsłudze jest system naczep eTrailers – mówi Wolfgang Janda, Head of System Operations w DB Schenker Europe.
Osiągnęliśmy imponujące wyniki w teście drogowym przeprowadzonym wspólnie z DB Schenker. Udana weryfikacja cyfrowych modeli symulacyjnych z Trailer Dynamics, w odniesieniu do potencjału redukcji emisji spalin przez ciągnik siodłowy i zużycia energii przez naszą naczepę eTrailer, po raz kolejny potwierdza znaczenie technologii eTrailers dla dekarbonizacji transportu ciężarowego – komentuje Abdullah Jaber, CEO Trailer Dynamics.

Naczepy takie jak eTrailers mogą zatem wnieść znaczący wkład w dekarbonizację transportu lądowego – zwłaszcza tam, gdzie wciąż w użyciu pozostaną klasyczne ciągniki siodłowe z napędem spalinowym.

PROMOCJA

PROMOCJA

Zobacz także

C

Najnowszy numer

C
Truck & Van 03/2021
TSL Biznes 03/2021
C