Paletar zaznaczyła, że jako jedyna właścicielka postanowiła wziąć sprawy w swoje ręce. Stało się to możliwe po raz pierwszy od dziesięcioleci po połączeniu wszystkich udziałów w firmie. Paletar chce wykorzystać tę szansę, aby konsekwentnie rozwijać grupę jako firmę rodzinną i przypomniała o tym, że w latach 2005–2012 pełniła już funkcję dyrektorki operacyjnej.
W pierwszej kolejności reorganizuje zarząd i radę nadzorczą. Za optymalizację ma odpowiadać Thomas Biringer. Jako dyrektor operacyjny będzie kierował spółkami wraz z dyrektorem finansowym, Michaelem Hummelbrunnerem. Wolfgang Köster, do tej pory prokurent i osoba odpowiedzialna za sprzedaż nowych pojazdów, przejmie zarządzanie wszystkimi działaniami sprzedażowymi jako dyrektor ds. ochrony i bezpieczeństwa. Trzyosobowy zespół zarządzający, na czele którego nie stoi już prezes, będzie bardziej powiązany z radą nadzorczą, oświadczyła Paletar.
Pożegnanie Rolanda Hartwiga, pełniącego obowiązki od 2016 roku nastąpiło na drodze polubownej. Beate Paletar złożyła mu podziękowała, doceniając jego wkład w uruchomienie nowej produkcji we wszystkich zakładach, pozycjonowanie asortymentu pojazdów i ich rozwój techniczny.
Wzrost znaczenia rady nadzorczej
Paletar, która od stycznia kieruje radą nadzorczą, zapowiedziała zwiększenie znaczenia organu kontrolnego i bardziej intensywne wspieranie rozwoju strategicznego. W tym celu chce pozyskać do tego gremium sprawdzonych ekspertów z branży przemysłowej. Jako pierwszego na nowego członka rady nadzorczej powołała Klausa Rinnerbergera, członka zarządu spółki Pierer Industrie AG.
– W ostatnich latach dużo zainwestowaliśmy w ekspansję międzynarodową i dzięki temu odnotowaliśmy dwukrotny wzrost obrotów, jak również większe udziały w rynku w wielu krajach europejskich – podkreśliła przewodnicząca rady nadzorczej. Grupa Schwarzmüller ugruntowała swoją pozycję jako najbardziej znaczący w Europie dostawca produktów uwzględniających indywidualne potrzeby nabywców. Ta droga będzie kontynuowana, ale zweryfikowane zostaną kwestie kluczowe i tempo rozwoju.
2022: największe obroty, ekstremalne ceny zakupu
Przy sprzedaży na poziomie 446 mln euro (2021 r.: 409 mln euro; wzrost o 9%) i wyprodukowaniu dokładnie 10 599 pojazdów (9 962; wzrost o 5%), Grupa Schwarzmüller osiągnęła w roku obrotowym 2022 kolejny rekord ilościowy. Przy wysokim poziomie zamówień wyspecjalizowane podzespoły przybywały z dużym opóźnieniem, co często utrudniało realizację zamówień w segmencie pojazdów do ruchu dalekobieżnego. Jednocześnie ceny zakupu gwałtownie wzrosły. Firma zareagowała w odpowiedni sposób wprowadzając własne podwyżki cen, podkreśliła Paletar.