G38 to jedna z wersji skrzyń biegów serii G, która została po raz pierwszy wprowadzona w 2019 roku (wraz z mniejszą G33). Jest on stworzony specjalnie do obsługi ogromnego momentu obrotowego, jaki generuje 770-konny silnik V8 Scania. Pomimo możliwości obsługi momentu obrotowego aż do 3800 Nm, ma dokładnie takie same wymiary i wagę jak G33. Jak tego dokonano? – Zasadniczo chodzi o dobór dobór materiałów metalurgicznych, wybór bardziej ekstremalnych gatunków stali i stosowanie technologii, takich jak polerowanie zębów i śrutowanie, w celu zwiększenia utwardzania i trwałości niektórych kluczowych elementów. Dodaliśmy również dodatkowe kanały olejowe do najważniejszych części, ale już podstawowa konstrukcja serii G jest sama w sobie bardzo wytrzymała – mówi Mats Henriksson, inżynier ds. rozwoju w dziale badawczo-rozwojowym Scania.
Skrzynie biegów serii G są zazwyczaj o 60–70 kg lżejsze od zastępowanych przez nie wcześniejszych wersji przekładni. To głównie zasługa całkowicie aluminiowej obudowy i ogólnie mniejszych wymiarów. Innym kluczowym osiągnięciem jest obniżony poziom hałasu, co jest warunkiem wstępnym do spełnienia przyszłych przepisów.
Zmiany biegów w tych zautomatyzowanych skrzyniach biegów wykonywane są przez siłowniki pneumatyczne. Dzięki zastosowaniu hamulców wałowych inżynierowie Scania byli w stanie zmniejszyć liczbę synchronizatorów, a przestrzeń wykorzystywana jest na szersze koła zębate. – Seria G i jej funkcje były czymś w rodzaju rewolucji w momencie wprowadzenia na rynek i nadal nią są – mówi Bo Eriksson, Product Manager, Scania Trucks. – Oferuje klientom wszystkie możliwości, a jednocześnie jest elastyczna i nadaje się do szerokiej gamy zastosowań i operacji, w których wymagana jest duża moc i moment obrotowy. Na przykład ciągniki do transportu ciężkiego z pewnością skorzystają na G38. Jest to ostateczny dodatek, jeśli chodzi o dobrze wyważone kroki wydajnościowe w modułowym systemie Scania.
Skrzynie biegów serii G można również zamówić w wersji HD (Heavy Duty), a G38 nie jest wyjątkiem. Jako G38CH będzie wyposażona będzie w szersze koło planetarne, co zapewni jeszcze większą wytrzymałość. Zwiększa to zdolność do obsługi wysokiego momentu obrotowego na wale napędowym również w najbardziej wymagających warunkach drogowych. Skrzynia biegów G38 jest krótsza niż najpopularniejsza obecnie skrzynia biegów Scania do tego samego typu pracy, GRSO926. Pewną różnicą między nimi jest to, że G38 ma tylko jedno wbudowane ograniczenie momentu obrotowego: zaledwie 100 Nm mocy silnika jest odcinane przy określonym biegu i obrotach, czego kierowca prawie nie zauważy. G38 oferuje 14 biegów do przodu, w tym superpełzający i bieg bezpośredni, a także wybór do 8 biegów do jazdy wstecz.