Advertisement

Najnowsze wydania

testowa góra

Krakowskie MPK ma kolejnych 20 elektrycznych Solarisów

mpk krakow prezentuje 20 autobusow elektrycznych solaris 19 sierpnia 2017 r. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Krakowie zaprezentowało 20 nowych autobusów elektrycznych, których dostawcą jest firma Solaris. Wśród zakupionych pojazdów znalazło się 17 sztuk Urbino w wersji 12-metrowej oraz 3 autobusy przegubowe nowej generacji. Jeden z nich jest jednocześnie pojazdem numer 15000 wyprodukowanym przez firmę Solaris. 

 

 


Dzisiejsza dostawa 20 niskopodłogowych autobusów elektrycznych zamyka realizację pierwszej umowy, podpisanej w kwietniu 2016 roku w ramach projektu Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, na dostawę „107 nowoczesnych i przyjaznych dla środowiska autobusów miejskich”. Od czerwca 2016 roku na ulice Krakowa wyjechało już prawie 200 nowych autobusów, w tym autobusy elektryczne i hybrydowe. Obecnie Kraków posiada największą liczbę autobusów napędzanych energią elektryczną w Polsce, a w Europie zajmujemy pod tym względem piąte miejsce. To jednak nie koniec zakupów w najbliższych latach. W czerwcu br. zostało podpisane porozumienie z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju w sprawie realizacji programu transportu bezemisyjnego. Porozumienie daje MPK możliwość zakupu 11 autobusów w I etapie projektu, a następnie, po pozytywnych wynikach testów, prawo opcji zakupu do 150 dodatkowych autobusów. Dostawa autobusów elektrycznych z tego projektu będzie realizowana w latach 2019-2021 – mówi Rafał Świerczyński, Prezes Zarządu MPK S.A. w Krakowie.

 

Wszystkie zamówione przez MPK S.A. elektryczne Solarisy są niskopodłogowe, wyposażone w klimatyzację, automat biletowy (w którym za bilet będzie można zapłacić zarówno monetami, jak i kartą płatniczą), monitoring oraz system dynamicznej informacji pasażerskiej. Baterie autobusów mogą być ładowane na dwa sposoby - przez zamontowany na dachu pantograf lub przez złącze typu plug-in podczas przebywania na terenie zajezdni.

 

– Autobusy elektryczne są przede wszystkim całkowicie bezemisyjne i niezwykle ciche, co dla takiego miasta jak Kraków ma kluczowe znaczenie. Mimo że technologia autobusów bateryjnych wciąż jest droższa od tradycyjnych napędów i wymaga nakładów na infrastrukturę ładowania, jest to inwestycja, która znacząco obniża poziom emisji i stwarza warunki dla poprawy komfortu życia w mieście – powiedział Zbigniew Palenica, Wiceprezes Zarządu Solaris Bus & Coach S.A.

 

Nowe Solaris Urbino 12 electric dla krakowskiego MPK są wyposażone w centralny silnik trakcyjny o mocy 160 kW i baterie typu Solaris High Energy o pojemności 160 kWh. Z kolei przegubowe Urbino 18 electric napędzane są silnikiem trakcyjnym o mocy 240 kW, a energia elektryczna do napędzania gromadzona jest w bateriach typu Solaris High Energy o pojemności 200 kWh. 

 

Wśród 20 przekazanych krakowskiemu MPK autobusów elektrycznych, znajduje się 15-tysięczny pojazd wyprodukowany w fabryce w Bolechowie.

 

- Kiedy w 1996 roku wraz z mężem rozpoczynaliśmy naszą działalność w branży autobusowej, w najśmielszych marzeniach nie wyobrażaliśmy sobie, że doczekamy momentu, w którym projektowane i produkowane przez naszą firmę autobusy w liczbie 15000 sztuk będą jeździć w ponad 600 miastach w 32 krajach. To wszystko zawdzięczamy naszej wspaniałej załodze i klientom, którzy obdarzyli nas zaufaniem, za co serdecznie dziękuję - powiedziała Solange Olszewska, założycielka i Prezes Zarządu firmy Solaris.

Kraków był pierwszym polskim miastem, w którym została uruchomiona linia obsługiwana tylko przez autobusy elektryczne. 29 kwietnia 2014 roku na linii nr 154 z Dworca Głównego Zachód do Prądnika Białego pasażerowie mogli po raz pierwszy udać się w podróż miejskim elektrobusem. Dzięki najnowszej dostawie, bezemisyjne Solarisy mają kursować już nie tylko na linii nr 154, ale także na liniach nr 304, 124 oraz 169.

Krakowskie MPK zainwestowało także w rozbudowę infrastruktury ładującej. Na zajezdni Wola Duchacka wybudowano stację na 28 stanowisk ładowania autobusów elektrycznych typu plug-in, natomiast na terenie zajezdni w Nowej Hucie powstała stacja transformatorowa do ładowania autobusów elektrycznych. W 2018 roku ma zostać oddanych do użytku 5 kolejnych stacji ładowania autobusów przez pantograf: 3 na terenie miasta przy ul. Konopnickiej, Piaszczystej oraz druga stacja przy ulicy Pawiej, a także na terenie zajezdni Wola Duchacka i przy ul. Brożka.

 

mpk_krakow_prezentuje_20_autobusow_elektrycznych_solaris_1.jpgmpk_krakow_prezentuje_20_autobusow_elektrycznych_solaris_2.jpg

 

 


AdmirorGallery 4.5.0, author/s Vasiljevski & Kekeljevic.
Udostępnij