Advertisement

Najnowsze wydania

testowa góra

Mapa dla pojazdów autonomicznych dzięki sygnałom radiowym

AA13a-06.17Bosch i holenderski dostawca map oraz informacji o ruchu drogowym TomTom osiągnęli przełom w opracowaniu map o wysokiej rozdzielczości dla pojazdów autonomicznych. Firmie Bosch udało się stworzyć warstwę lokalizacyjną wykorzystującą sygnały radarowe, które będą niezbędne dla takich map.

 

 

Do tej pory wykorzystywano do tego celu dane z kamer. Radarowa sygnatura drogi firmy Bosch, nazywana „Radar Road Signature“, składa się z miliardów pojedynczych punktów refleksyjnych. Powstają one wszędzie tam, gdzie występują sygnały radarowe – na przykład na barierach lub znakach drogowych – i w ten sposób odtwarzają przebieg drogi. Dzięki temu pojazdy autonomiczne mogą określać swoją lokalizację na pasie ruchu z dokładnością do kilku centymetrów. „Sygnatura radarowa stanowi krok milowy na drodze do autonomicznej jazdy. Umożliwi to pojazdom dokładne i niezawodne lokalizowanie położenia w każdej chwili"   mówi dr Dirk Hoheisel, członek zarządu Bosch. Zaletą „Radar Road Signature“ firmy Bosch jest jej solidność – w przeciwieństwie do map, które opierają się wyłącznie na danych z kamer w celu zlokalizowania pojazdu, sygnatura radarowa działa również w nocy i w warunkach słabej widoczności. Ponadto sygnatura radarowa Boscha transmituje tylko pięć kilobajtów danych do chmury na kilometr drogi – ta liczba danych jest dwukrotnie wyższa przy użyciu map opartych na wideo. Oczekuje się, że najpóźniej do roku 2020 pierwsze pojazdy dostarczą dane dla „Radar Road Signature“ w Europie i USA.

 

Bosch i TomTom współpracują od 2015 roku

 

„Cieszymy się, że we współpracy z firmą Bosch możemy przedstawić dodatkowe informacje o lokalizacji w formie radarowej sygnatury drogi „Radar Road Signature”. Dzięki temu samolokalizacja pojazdów autonomicznych będzie pod każdym względem bardziej niezawodna"  mówi Harold Goddijn, prezes TomTom. Obie firmy od początku kooperacji w 2015 roku angażują się intensywnie w prace nad sygnaturą radarową i włączeniem jej do map o wysokiej rozdzielczości firmy TomTom. Bosch jest światowym liderem na rynku w dziedzinie czujników radarowych z technologią 77 GHz i zakresem detekcji do 250 metrów. Dla porównania, czujniki wideo mają maksymalny zasięg wykrywania 150 metrów. Głównym wyzwaniem było znalezienie sposobu na dostosowanie istniejących czujników radarowych do tego zadania. W systemach wspomagania kierowcy, takich jak automatyczne hamowanie awaryjne lub adaptacyjny tempomat (ACC), czujniki wykrywają obiekty poruszające się. Natomiast w celu wygenerowania sygnatury radarowej, muszą być w stanie wykryć obiekty statyczne, co oznaczało, że istniejące czujniki radarowe musiały zostać zmodyfikowane. Czujniki radarowe Bosch nowej generacji będą w stanie dostarczyć danych wymaganych do radarowej sygnatury drogi. „Samochody z funkcjami wspomagania, które znajdą się na rynku w ciągu kilku najbliższych lat, będą miały wgrane mapy dla zautomatyzowanych pojazdów przyszłości"   mówi Hoheisel.

 

Milion pojazdów będzie na bieżąco aktualizować mapy o wysokiej rozdzielczości

 

Mapy o wysokiej rozdzielczości są niezbędne do automatyzacji jazdy samochodem i dostarczają informacji wykraczających poza obszar, który czujniki są w stanie monitorować. W przeciwieństwie do map dzisiejszych urządzeń nawigacyjnych, składają się one z kilku nakładających się warstw:

 

Warstwa lokalizacyjna: zautomatyzowany pojazd może określić swoje położenie na pasie ruchu, korzystając z warstwy lokalizacyjnej zawierającej „Radar Road Signature“ Bosch oraz z dodatkowej mapy lokalizacji wideo. Pojazd porównuje przy tym informacje o obiektach, które odebrał za pośrednictwem czujników monitorujących otoczenie, z odpowiednimi informacjami z warstwy lokalizacyjnej. W ten sposób pojazd może ustalić swoje względne położenie wobec tych przedmiotów.
Warstwa planowania: warstwa planowania służy do obliczania indywidualnych manewrów podczas jazdy zautomatyzowanej (planowanie trajektorii). W tym celu warstwa planowania zawiera informacje na temat przebiegu drogi, znaków drogowych i ograniczeń prędkości, a także zakrętów i spadków. Zautomatyzowany pojazd może wykorzystać warstwę planowania , aby na przykład zdecydować, kiedy należy zmienić pas ruchu.
Warstwa dynamiczna: w warstwie dynamicznej są zapisywane informacje o szybko zmieniających się sytuacjach drogowych, takich jak korki, prace budowlane i zagrożenia lub dostępne miejsca parkingowe.

Każda z tych warstw mapy o wysokiej rozdzielczości, przeznaczona do automatyzacji jazdy, musi być regularnie aktualizowana – dynamiczna warstwa nawet w czasie rzeczywistym. „Obecnie spodziewamy się, że będziemy potrzebować na autostradach w Europie, Ameryce Północnej oraz Azji i Pacyfiku flot liczących około miliona pojazdów, aby aktualizować mapę o wysokiej rozdzielczości" – mówi Hoheisel. Aktualne dane dla każdej z warstw zostaną wygenerowane przez czujniki pokładowe, podczas prowadzenia pojazdu. Boksy komunikacyjne, takie jak Connectivity Control Unit Bosch, będą przesyłać dane z czujników radarowych w pojazdach poprzez chmury producentów do Bosch IoT Cloud. Bosch wykorzysta je do stworzenia sygnatury radarowej, która jest zgodna ze wszystkimi konwencjonalnymi formatami map. Do obowiązków TomTom należy integracja sygnatury radarowej z całą mapą i rozpowszechnienie jej.

Udostępnij