Najnowsze wydania

testowa góra

Sześć nowych silników Euro 6

17119-001Liczba silników Euro 6 dostępna w pojazdach Scania nowej generacji rozwija się bardzo szybko. Cenione przez klientów jednostki 9-litrowe są obecnie oferowane w pięciu wariantach, z których dwa mogą być napędzane biodieslem FAME.

 

Do gamy cieszących się popularnością silników 13-litrowych dołącza ostatni wariant, typ DC13 149, który osiąga 370 KM i pracuje w cyklu Millera. W ofercie Scania znajduje się 12 silników Euro 6 przeznaczonych do pojazdów nowej generacji. A zatem, większość nabywców będzie mogła wybrać źródło napędu najbardziej odpowiednie do swoich potrzeb. Silniki Scania wyróżniają się modułową budową i wyjątkowo niskim zużyciem paliwa.

 

Najnowszy, rzędowy, 5-cylindrowy silnik Scania DC09 z wałkiem wyrównoważającym jest dostępny w trzech wariantach mocy: 280, 320 i 360 KM. Silnik DC09 zamontowany w jednym z pojazdów Scania nowej generacji korzysta z tych samych udoskonaleń, które wprowadzono w 2016 roku w silnikach DC13.

 

Wśród nowości możemy wymienić: nowe oprogramowanie sterujące oraz komory spalania o udoskonalonym kształcie. Chłodzenie oleju jest obecnie kontrolowane przez termostat, co przyczynia się do oszczędności paliwa na poziomie 1 proc. Olej może mieć wyższą temperaturę nawet przy niskim zapotrzebowaniu na moc oraz niższych temperaturach otoczenia. Ponadto wentylator ma większą średnicę i jest napędzany bezpośrednio przez wał korbowy, dzięki temu zużywa mniej energii.

 

Zużycie paliwa niższe o 3 proc.

 

Podobnie jak większość silników pojazdów nowej generacji, również jednostki DC09 używają wyłącznie turbosprężarek o stałej geometrii (FGT). W efekcie, do oczyszczania spalin wykorzystują wyłącznie układ SCR. Wszystkie udoskonalenia w układzie wydechowym silnika 280 KM spowodowały, że do minimum została ograniczona potrzeba stacjonarnej regeneracji filtra. Jest on regenerowany automatycznie podczas jazdy, co sprzyja zwiększaniu dyspozycyjności pojazdu.

 

„Mamy bogate doświadczenie w stosowaniu FGT w połączeniu wyłącznie z SCR. Dzięki wielu udoskonaleniom te wytrzymałe, cenione silniki są jeszcze bardziej ekonomiczne. Jedną z korzyści wynikających z zastosowania ich w pojazdach nowej generacji jest polepszenie warunków chłodzenia, co pozwala na pracę przy wyższych temperaturach. W połączeniu z olejami o niskiej lepkości, zmniejsza to tarcie oraz wpływa na obniżenie zużycia paliwa"  komentuje Göran Lindh, główny konstruktor silników rzędowych w Scania.

 

Inne zmiany, przyczyniające się do niższego spalania, to stopień sprężania zwiększony z 18,0:1 do 19,0:1, podwyższenie ciśnienia w cylindrze do maksymalnie 190 barów (180 barów w silniku 280 KM) oraz udoskonalenie kształtu komór spalania.

 

Mocne i wytrzymałe

 

„DC09 to sprawdzony i solidny silnik, który jest częścią naszej oferty od dawna. Został poddany serii zmian, dzięki którym zawsze pozostaje w czołówce pod względem osiągów i spalania"  mówi Göran Lindh.

 

Rodzina silników DC09 posiada tę samą konstrukcję, co 6-cylindrowe jednostki DC13. Wałki wyrównoważające oraz wprowadzenie asymetrycznie rozmieszczonych czopów wału korbowego (ACPP), przeciwdziałają tendencji do wibracji, typowej dla silników 5-cylindrowych. Obecnie silniki te pracują równie sprawnie i spokojnie, jak jednostki 6-cylindrowe. Interesują się nimi głównie klienci, poszukujący wysokiej mocy, trwałości i niskiego zużycia paliwa, którym dodatkowo zależy na niskiej masie.

 

„Wersja 360 KM zapewnia użytkownikom 1700 Nm już przy 1050 obr./min, a moment obrotowy płynnie rozwija się od obrotów biegu jałowego. Taka charakterystyka silnika świetnie sprawdza się przy wielu rodzajach prac. Wykorzystują ją tysiące mocno obciążanych pojazdów dystrybucyjnych. DC09 jest postrzegany jako idealny do tak wymagających zadań"  mówi Göran Lindh.

 

Czas biodiesla

 

Wszystkie produkowane obecnie silniki Scania Euro 5 i Euro 6, niezależnie od generacji mogą być napędzane uwodornionymi olejami roślinnymi (HVO). Debiut nowej gamy DC09 jest równoznaczny z wprowadzeniem w pojazdach Scania nowej generacji pierwszych silników napędzanych paliwami alternatywnymi innego rodzaju. Jednostki DC09 320 i DC09 360 mogą pracować wykorzystując zarówno olej napędowy, jak i 100-procentowy FAME (np. estry metylowe oleju rzepakowego RME). Można w nich również używać dowolnej mieszanki obu typów paliw.

 

Jedynym warunkiem prawidłowej eksploatacji silnika zasilanego biodieslem jest serwisowanie go tak, jakby zawsze był napędzany wyłącznie paliwem tego typu. 

 

W innych wypadkach wystarcza standardowy plan obsługi. Użytkownicy, którzy spodziewają się przyszłych ulg podatkowych dla korzystających z biopaliw mogą zdecydować się na jeden ze wspomnianych silników Scania i tankować zwykły olej napędowy do chwili, gdy pojawią się okoliczności sprzyjające przestawieniu się na biodiesel.

 

„Czysty biodiesel zawsze wpływa na znaczne obniżenie emisji dwutlenku węgla, w porównaniu do oleju napędowego. Dlatego, o tym czy dany pojazd ciężarowy jest przyjazny dla środowiska decyduje to, jak wytwarzane jest paliwo, którym jest napędzany. Niektóre typy paliw alternatywnych, np. HVO mogą ograniczyć emisję CO2 nawet o 90 proc. Najnowsze jednostki 320 i 360 KM zasilane biodieslem to pionierskie rozwiązania i będą podążać za nimi kolejne silniki Scania napędzane paliwami alternatywnymi. Wszystkie silniki wysokoprężne Scania Euro 6 już teraz mogą pracować na mieszance oleju napędowego i 10 proc. biodiesla, bez jakiegokolwiek wpływu na czynności serwisowe"  dodaje Göran Lindh.

 

370 – czwarta „szóstka”

 

Kolejnym nowym silnikiem w pojazdach nowej generacji jest 370-konny DC13. Podobnie jak 13-litrowe, 6-cylindrowe, rzędowe diesle o mocy 410, 450 i 500 KM 

 

DC13 370 został udoskonalony, otrzymał nowe sterowanie i zmodyfikowane głowice cylindrów. Wykorzystuje wyłącznie turbosprężarkę o stałej geometrii i układ SCR. Udoskonalenia te przyczyniły się do obniżenia zużycia paliwa o 4 proc. w typowych warunkach. Dodatkowo silnik został wyposażony w wałek rozrządu umożliwiający pracę w cyklu Millera.

 

Silniki Euro 6 o dużej pojemności i stosunkowo niskiej mocy mogą stwarzać ryzyko dla układu oczyszczania spalin, ponieważ nie wytwarzają dostatecznie wysokiej temperatury dla katalizatora SCR. Jednym z rozwiązań jest spalanie dodatkowej dawki paliwa, co powoduje oczywiście wzrost jego zużycia.

 

Inżynierowie Scania zaproponowali inne rozwiązanie. Silnik pracuje według cyklu Millera, opatentowanego w USA w latach 50. XX wieku. Odpowiednio ukształtowany wałek rozrządu sprawia, że podczas suwu sprężania zawory dolotowe są otwarte nieco dłużej niż zwykle. Sprawia to, że przez cylindry przechodzi mniejsza dawka powietrza, a to podnosi temperaturę i układ SCR działa bez zakłóceń – nie trzeba spalać oleju napędowego tylko po to, aby dostarczyć mu ciepła.

 

„To naprawdę subtelne i atrakcyjne rozwiązanie, które nie niesie ze sobą żadnych niedogodności. Najważniejsze, że sumaryczny spadek zużycia paliwa jest nawet wyższy niż w mocniejszych silnikach 13-litrowych. Zgodnie z wynikami naszych testów, wyniósł on około 4 proc., a podczas badania nie uwzględniono korzyści wynikających z aerodynamicznych udoskonaleń pojazdu, które mogą przynieść następne 2 proc. przy dobrych warunkach jazdy"   mówi Göran Lindh.

 

17119-002

Udostępnij