Najnowsze wydania

testowa góra

Truck & Van - październik 2017

truckvan 2017 10 Czytaj e-wydanie online
Zamów prenumeratę
Zamów egzemplarz

W najnowszym wydaniu Truck & Van:

BUDOWLANE – Prezentacja

XT-ra mocna

Nowa generacja Scanii zjeżdża z asfaltu. Wyzwania branży budowlanej, leśnej i offroadowej podejmuje nowa rodzina XT. Po ubiegłorocznej premierze pojazdów szosowych gama nowej generacji Scanii wzbogaciła się o pełen przekrój mniejszych kabin serii P oraz G i specyfikacje pojazdów do zastosowań budowlanych, komunalnych, leśnych i offroadowych. Na europejskim rynku pojawia się też nowa rodzina XT, oznaczająca pojazdy specyfikowane do najcięższych zadań w tych segmentach.

TECHNOLOGIE – Napędy alternatywne

Bosch wspiera Nikolę

Amerykański start-up Nikola Motor Company z Salt Lake City zamierza wprowadzić do 2021 r. na rynek ciężarówki Nikola One oraz Nikola Two klasy 8 (o masie zestawu przekraczającej 14 ton) z napędem na wodorowe ogniwa paliwowe. Pojazd elektryczny ma ponad 1000 KM i 2700 Nm momentu obrotowego.

FH i FM na LNG
Volvo Trucks pokazało nowe Volvo FH i FM z silnikami na skroplony gaz ziemny lub biogaz. Odznaczają się one osiągami, właściwościami jezdnymi i zużyciem paliwa na podobnym poziomie jak ciężarówki Volvo zasilane olejem napędowym. Jak podaje producent, w porównaniu z konwencjonalnym dieslem, emitują o 20 do 100% mniej CO2, zależnie od stosowanego paliwa.

AUTOBUSY – Napędy elektryczne

Co by tu jeszcze?

Chiny są na czele, goni je Europa i Ameryka Północna. Przyszłość komunikacji miejskiej wiązana jest obecnie z autobusami elektrycznymi także w Polsce. Projekt e-BUS jest elementem programu rozwoju elektromobilności zadeklarowanego przez radę ministrów w „Strategii na rzecz odpowiedzialnego rozwoju do roku 2020" przyjętej 14 lutego 2017 r. Ma na celu stworzenie polskiego autobusu elektrycznego, którego, cyt.: „kluczowe komponenty, takie jak bateria, falownik, układ napędowy oraz infrastruktura ładująca będą produkowane w kraju przy wsparciu rodzimego potencjału naukowo-badawczego".

AUTOBUSY – Prezentacja

Wedle potrzeb

Co dwa lata w październiku niewielkie Kortrijk zamienia się w europejską stolicę autobusów. Na targi Busworld przyjeżdżają producenci związani z branżą, żeby pokazać swoje najnowsze osiągnięcia. Nie mogłoby więc tam zabraknąć firmy Solaris. Producent z Bolechowa odwiedza te targi regularnie od 2001 r.

Elektryki coraz popularniejsze
Według założeń resortu rozwoju do 2021 r. po polskich drogach ma jeździć blisko tysiąc elektrycznych autobusów. Dzięki wymianie floty na autobusy hybrydowe i elektryczne miasta mają obniżyć koszty transportu miejskiego, a także poziom hałasu i emisji spalin. W zakupie mają pomóc środki unijne. „Cały czas rośnie zainteresowanie polskich miast pojazdami o napędzie elektrycznym. Do tej pory miasta kupowały głównie pojazdy napędzane silnikiem Diesla, natomiast zainteresowanie bardziej ekologicznymi rozwiązaniami się zwiększa. Obecnie około 30% ogłaszanych przetargów to zamówienia na pojazdy zelektryfikowane" – mówi Małgorzata Durda, dyrektor Volvo Buses na Polskę i Kraje Bałtyckie.

Z nową linią
MAN szykuje się do jesiennych targów Busworld w Kortrijk, gdzie zaprezentuje nowe wersje dwóch modeli – turystycznego Lion's Coach oraz miejskiego Lion's City. Pierwszego z nich poznaliśmy na odbywającym się w Polsce światowym pokazie przedpremierowym. Nowa odsłona Lion's Coach to m.in. odpowiedź na nadchodzącą normę ECE R66.02, która wejdzie w życie w listopadzie br. Nakłada ona na producentów surowsze wymogi w zakresie sztywności konstrukcji autobusów międzymiastowych i turystycznych, istotne przy przewrotce pojazdu.

PRODUKT – Ogumienie

Przede wszystkim bezpieczeństwo

W transporcie pasażerskim najważniejsze jest bezpieczeństwo niezależnie od warunków pogodowych. Dlatego opony, w które wyposażone są autobusy i autokary, muszą spełniać wysokie wymagania, aby zapewnić komfortową i bezpieczną jazdę nawet na ubitym śniegu, błocie oraz lodzie.

Gotowe na mróz
Na najbliższe pierwsze fale mrozów Hankook proponuje opony do pojazdów ciężarowych i autobusów na śnieg i lód.

RYNEK – Dostawy

Lider ekonomii w barwach Dartomu

Pod koniec sierpnia Dartom odebrał koleją partię zamówionych w tym roku pojazdów Renault Trucks serii T. Wśród nich był 600. egzemplarz francuskiej marki w tej flocie. Dartom działa na naszym rynku od 27 lat. Obecnie flota firmy liczy około 450 samochodów, w tym prawie 98% to pojazdy Renault Trucks. Większość ma nie więcej niż 2 lata. Zamówiona w tym roku setka nowych ciężarówek to naturalna wymiana taboru. Do firmy trafiły już 3 transze tego kontraktu po 10 egzemplarzy każda. Do końca roku ma być przekazanych w sumie 60 pojazdów.

DYSTRYBUCYJNE – Test

Ponad granicami. Iveco Eurocargo

Do jazdy na długich trasach nie zawsze niezbędny jest 40-tonowy zestaw z naczepą. W niektórych typach przewozów z powodzeniem można stosować lżejsze pojazdy, nie tracąc nic z użyteczności i wygody. Iveco Eurocargo należy do najbardziej udanych ciężarówek w swojej klasie. Przemawia za nim wydajny układ napędowy i komfortowa kabina o zwartych wymiarach zewnętrznych. Samochód jest zwinny i oferuje bardzo dobrą widoczność. Dzięki licznym wariantom podwozi, silników, skrzyń biegów i kabin Eurocargo przydaje się w zaskakująco dużej liczbie prac. Jedną z nich jest transport długodystansowy.

DOSTAWCZE – Rynek

Zadzwonią lub zapukają?

Rynek samochodów dostawczych jest wielce obiecujący. Przybywa chętnych, aby na nim zaistnieć, a okrzepli gracze podejmują śmiałe eksperymenty z myślą o bliżej niesprecyzowanej przyszłości. Lekkie samochody użytkowe mają coraz więcej do zrobienia i potrzeba ich coraz więcej. Przybiera strumień towarów, które należy dostarczyć w pobliże miejsca zamieszkania lub wprost pod drzwi nabywcy. Wymagania są wysokie, a sieć internetowa podpowiada „gdzie są najsłodsze kasztany": przedmioty o szczególnych walorach użytkowych czy niezwykle smaczna albo zdrowa żywność. W świecie wirtualnym rodzą się trendy w stylu ubierania się, dekorowania mieszkań czy gotowania, które mogą zagrażać tradycyjnym dostawcom produktów spełniających określoną funkcję.

DOSTAWCZE – Test

Praktyk z pazurem

Ford Turneo Custom Sport jest produkowany od 2012 roku. Od czasu pierwszej wypuszczonej wersji, oprócz zmian wizualnych zmodyfikowano silnik z 2.2 na 2.0 oraz podniesiono moc do 170 KM w najmocniejszej wersji. Taką właśnie wersję samochodu mieliśmy okazję przetestować. Pakiet Sport oprócz bogatego wyposażenia, wyróżnia samochód dodatkowymi elementami nadwozia. Całość, w połączeniu z pasami na masce rodem z Forda GT, nadaje autu wyjątkowo eleganckiego wyglądu z lekkim pazurem. Turneo Custom robi bardzo dobre pierwsze wrażenie, zarówno za kierownicą, jak i na fotelach pasażerów. Co najważniejsze, wrażenie to pozostaje, mimo kilku drobnych mankamentów, jakie pojawiają się podczas użytkowania. Nie ma wszak samochodu idealnego.

Talent i witalność?
Spotkanie Fiata z Mercedesem zawsze ma napięty charakter. Nie inaczej jest tym razem. Kontrast jest większy niż wynikałoby z samych tylko znaczków na przedzie i skojarzeń służących im za podkładkę. Polityka producentów, a po trosze i przypadek sprawiły, że mamy do czynienia ze zderzeniem dwóch odmiennych koncepcji mikrobusu. Fiat ma przedni napęd i ręczną skrzynię biegów, zaś ten akurat Mercedes tylny i „automat". Talento osiąga moc o blisko 20 KM niższą niż Vito, ale jest o 477 kg lżejsze.

DOSTAWCZE – Technologie

Wszystko w smart fonie

Niedawno w nowych modelach osobowych Mercedesów pojawiło się oprogramowanie Mercedes Me. Umożliwia ono zdalną kontrolę nad samochodem oraz podgląd informacji diagnostycznych przy pomocy strony internetowej lub aplikacji w telefonie.

PRODUKCJA – Odlewnia VW

Co trzeci

Odlewnia Volkswagen Poznań obchodzi w tym roku 20-lecie. Na początku zatrudniała kilka osób. Obecnie ma ponad 1200 pracowników, którzy w ciągu jednego dnia produkują 264 tony odlewów. Jest jedynym zakładem w koncernie Volkswagen AG, który wytwarza głowice do silników 1,0 TSI. Co trzeci samochód wyprodukowany przez koncern ma część pochodzącą z poznańskiej odlewni. W ciągu roku dostarcza ona około 4,5 mln sztuk różnorodnych odlewów.

WYDARZENIE – Targi Inter Cars

Biznes, sport i zabawa

16. targi części zamiennych, narzędzi i wyposażenia warsztatów organizowane przez Inter Cars nie bez powodu przez wielu nazywane są świętem motoryzacji. Tegoroczna edycja ściągnęła na błonia PGE Narodowego dziesiątki tysięcy osób, które mogły liczyć na porcję solidnej wiedzy, widowiskowe konkursy, sportowe emocje i dobrą zabawę, która zakończyła się koncertem.

WYDARZENIE – Optifuel Challenge 2017

Cierpliwość popłaca!

501 kierowców, z 388 firm zgłosiło się w tym roku do konkursu na najbardziej ekonomicznego kierowcę w Polsce. Spośród nich do ścisłego półfinału przeszło 11 najlepszych. Na początku września „dziesiątka wspaniałych" spotkała się na torze doskonalenia techniki jazdy w Bednarach. Walka o tytuł mistrza ekonomicznej jazdy była w tym roku bardzo wyrównana.

WYDARZENIE – Jubileusz

125 lat rozwoju

W połowie września, na terenie zakładu produkcyjnego Schmitz Cargobull w Altenberge odbyła się uroczysta gala 125-lecia niemieckiego producenta naczep, przyczep i zabudów. Na uroczystość przybyło ponad 2500 gości z całej Europy. Przez cały dzień każdy mógł uczestniczyć w specjalistycznych prezentacjach, zwiedzać fabrykę i odkrywać zalety obecnych linii produktowych.


DŁUGODYSTANSOWE – Prezentacja